Het werken met een planning voor een project, houdt op een vreemde manier verband met de sterktes van teamleden. Ofwel worden teamleden 'gecast' voor het project als geheel, ofwel zijn in het beste geval sterktes duidelijk, maar spelen ze een informele rol in de taakplanning. Deze nascholing gaat over hoe je beide op een heldere en voor iedereen transparante manier samenbrengt. 

Doelgroep

Directies en beleidsondersteuners; beleidsmedewerkers van scholengemeenschappen, teamcoördinatoren.

Doelstellingen

In deze nascholing leer je:

  • Hoe je op een eenvoudige manier het zelfbeeld van iemands sterktes in kaart kan brengen.
  • Waarom we sterktes in onderwijs zo weinig bewust inzetten.
  • Hoe je functies in een team kan herbekijken in termen van rollen en taken.
  • Hoe een ander werkproces ervoor zorgt dat sterktes meer benut kunnen worden, al lijkt het proces daardoor chaotischer. 
  • Hoe een planning kan verrijkt worden (en effectiever gemaakt) door deelnemers met sterktes te laten experimenteren.
Programma

Wanneer we voor een team een planning opstellen, gaat die bijna uitsluitend over de inhoud. Elke deelnemer wordt zo de ‘neutrale medewerker’ die in principe evenveel gaat bijdragen. Naarmate een team elkaar beter kent, krijgen we een zicht op de sterktes en zwaktes van de deelnemers en wordt dit meer strategisch ingezet, al dan niet in vertrouwen, al dan niet in een open communicatie. Wat gebeurt er als we die sterktes mee in de planning opnemen? Of anders gezegd: wat gebeurt er als we sterktes bespreekbaar maken en daar bewust mee omgaan? 

We moeten daarvoor twee elementen goed in kaart brengen: wie heeft welke sterktes (waarbij we sterktes zien als een combinatie van lagere orde vaardigheden in een hogere orde vaardigheid)? En geven die sterktes ook energie? Maken ze iemand enthousiast en wil die er dan ook voor gaan? We begeven ons daarmee op het spanningsveld van wat iemand zelf vindt over diens sterktes en wat de anderen daarvan denken.

Deze nascholing gaat over het 'hoe'. Voor elk onderdeel worden concrete tools en instrumenten aangereikt, die je daarna zelf kan inzetten.

Begeleider

Karel Moons

Karel
Moons
Docent
UCLL

Karel Moons werkt al meer dan 25 jaar in en voor het onderwijs op projectmatige basis. Hij begeleidde tal van veranderingsprocessen, zowel inhoudelijk-didactisch als meer beleidsmatig.

Praktische info

 Je schrijft in voor twee dagen: 

  • dinsdag 26 september en donderdag 9 november 2023 

of

  • donderdag 25 april en woensdag 15 mei 2024

 

telkens van 9:30u. tot 12:30u, bij Hogeschool UCLL, campus Hertogstraat.

Locatie en periode
UCLL Campus Hertogstraat
UCLL Campus Hertogstraat
UCLL Campus Hertogstraat
UCLL Campus Hertogstraat
Prijs

 Inschrijfprijs: €150

 

Contact

Karel Moons

Karel
Moons
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Analytisch nummer
5101001000
Interne referentie
ED00113