Kansrijk onderwijs dat optimale kansen biedt voor alle leerlingen is dé kernopdracht voor elke school, voor elke leerkracht.

De bachelor-na-bacheloropleidingen Zorgverbreding en Buitengewoon onderwijs van de lerarenopleiding van Hogeschool UCLL samen met de UCLL-expertisecentra ondersteunen jou graag met een dag vol inspiratie, inzichten en concrete, direct inzetbare methodieken.

Doelgroep

Voor directies, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, leerondersteuners, CLB-medewerkers, mentoren, leraren, studenten en alle andere geïnteresseerde onderwijsprofessionals.

Programma

09u00 - 09u20: Ontvangst

 

09u20 - 10u40: Keynote, lezing of werkwinkel uit keuzepakket 1

 

10u40 - 11u10: Pauze

 

11u10 - 12u30: Keynote, lezing of werkwinkel uit keuzepakket 2

 

12u30 - 13u30: Lunchmoment

 

13u30 - 15u00: Keynote, lezing of werkwinkel uit keuzepakket 3

 

15u00 - 15u15: Afsluiting

Spreker

Liesbeth Alaerts

Liesbeth
Alaerts
UCLL

Fien Loman

Fien
Loman
KU Leuven

Jozefien Loman is kleuterleraar van opleiding. Ze werkt momenteel als onderzoeker aan de KU Leuven (Centrum voor Taal en Onderwijs) en als zelfstandige taal- en muziekcoach. Ze werkte onder andere mee aan het onderzoek rond de taalscreening voor kleuters (koala) en ze ondersteunde heel wat scholen in het uitbouwen van een talenbeleid. Ze is (mede-)auteur van verscheidene publicaties, zoals G-start (een boek over geletterdheid stimuleren bij jonge kinderen) en Boordevol Taal (een boek over didactiek Nederlands in het kleuteronderwijs).

Evelien Eraly

Evelien
Eraly
UCLL

Sofie Robyns

Sofie
Robyns
UCLL

Anja Wouters

Anja
Wouters
UCLL

Tinneke Boonen

Tinneke
Boonen
Mauna Loa

Tinneke Boonen is expert op het gebied van cognitief sterk functioneren bij kinderen. Ze is doctor in de pedagogische wetenschappen en leraar kleuteronderwijs. Haar wetenschappelijke expertise combineert ze met een ruime portie onderwijspraktijk, als beleidsmedewerker en pedagogisch directeur van een basisschool. In 2020 startte ze haar praktijk MAUNA LOA. Hier begeleidt ze cognitief sterk functioneren kinderen, hun ouders, leerkrachten en basisscholen. Met haar webinars bereikte ze reeds meer dan 1.500 deelnemers en in haar praktijk begeleidde ze al meer dan 120 gezinnen.

Dieter Baeyens

Dieter
Baeyens
KU Leuven

Prof. dr. Dieter Baeyens is verbonden aan de onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek van KU Leuven. Zijn onderzoek focust zich op interventies voor ADHD en executieve functieproblemen in onderwijs en hulpverlening. Als klinisch psycholoog en gedragstherapeut is hij met dezelfde doelgroepen actief binnen PraxisP.

Eveline Lemmens

Eveline
Lemmens
UCLL

Femke Van Hoef

Femke
Van Hoef
UCLL

Kerensa Nelissen

Kerensa
Nelissen
CM

Ine Bogaerts

Ine
Bogaerts
Hogeschool UCLL

Ine Bogaerts is lerarenopleider binnen de Verkorte Educatieve Bachelor- Educatief graduaat en als praktijkonderzoeker verbonden aan het centrum Education & Development.

Karine Verschueren

Karine
Verschueren
KU Leuven

Karine Verschueren is gewoon hoogleraar aan de onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context van de KU Leuven. Zij is hoofd van het interuniversitair Expertisecentrum TALENT, een samenwerking tussen KU Leuven, Universiteit Antwerpen en Universiteit Gent. Expertisecentrum TALENT bestudeert de psychosociale, motivationele en leerontwikkeling van cognitief sterke kinderen en jongeren en de wijze waarop de onderwijsleer- en opvoedingsomgeving deze ontwikkeling kunnen bevorderen. Expertisecentrum TALENT en 20 ankerscholen werken in het kader van het Ondersteuningsbeleid Cognitief Sterk Functionerende (CSF) leerlingen van de Vlaamse Regering samen aan de professionalisering van scholen op het gebied van passend onderwijs aan en zorg voor CSF leerlingen. Karine Verschueren is ook academisch verantwoordelijke van de Expertisecel Begaafdheid van PraxisP, KU Leuven.

Geert Kelchtermans

Geert
Kelchtermans
KU Leuven

Geert Kelchtermans is gewoon hoogleraar en hoofd van het Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School aan de KU Leuven. Aan diezelfde universiteit studeerde hij filosofie en pedagogische wetenschappen, en promoveerde er in 1993 op een doctoraat over de professionele ontwikkeling van leraren vanuit een narratief-biografisch perspectief. Als onderwijspedagoog concentreert hij zijn onderzoek op processen van onderwijsvernieuwing en de professionele ontwikkeling van onderwijsprofessionals doorheen hun loopbaan. In zijn benadering van die fenomenen streeft hij naar een pedagogisch perspectief (als verschillend van een psychologische en sociologische benadering) waarbij de open vormingsrelatie tussen onderwijsprofessionals en de aan hun zorg toevertrouwde jongeren centraal staat. Dit vertaalt zich in het combineren van verschillende theoretische invalshoeken, waarbij hij zowel aandacht heeft voor het handelen van de onderwijsprofessionals (‘agency’) als voor de rol van structurele elementen en processen in het onderwijsveld (‘structure’). Omdat (vernieuwende) onderwijspraktijken zich per definitie afspelen in concrete contexten en in sterke mate gekleurd worden door de betekenisgeving van de betrokkenen, heeft hij zich methodologisch vooral toegelegd op kwalitatieve en interpretatieve benaderingen.

Naast zijn onderwijstaken in de genoemde domeinen, is hij ook betrokken als academisch verantwoordelijke en docent in de Opleiding voor Lerarenopleiders. Daarnaast heeft hij ruime ervaring als nascholer en begeleider van onderwijsprofessionals en scholen, zowel in binnen- als buitenland. Geert Kelchtermans was o.m. ook gastprofessor aan de universiteiten van Oulu (Finland), Linz (Oostenrijk), Bergen (Noorwegen) en ACU Sydney (Australië) en werkte mee aan ontwikkelingsprojecten in Vietnam en Ecuador. Hij is actief als redactielid en reviewer van een hele reeks internationale tijdschriften: Pedagogische Studiën, Teachers and Teaching: Theory & Practice, Teaching and Teacher Education, Internati

Orhan Agirdag

Orhan
Agirdag
KU Leuven

Orhan Agirdag (Ağırdağ) is professor (hoogleraar) in de pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven en kroonlid van de Onderwijsraad in Nederland. Hij is ook gastdocent aan Academica UoAS. Eerder was hij Fulbright Fellow aan UCLA en lid van De Jonge Academie. Het onderzoekslab van Dr. Agirdag richt zich op onderwijsongelijkheid, lerarenopleiding, meertaligheid en onderwijstechnologie. Hij heeft meer dan honderd publicaties op zijn naam staan die meer dan 4000 keer zijn geciteerd. Zijn onderzoek heeft meerdere prijzen gewonnen. Dr. Agirdag heeft beurzen ontvangen van FWO, NWO en de EU, en begeleidt verschillende promovendi en postdocs. Hij wordt vaak uitgenodigd om keynote speeches te geven en zijn opinies worden regelmatig gepubliceerd in de Belgische en Nederlandse media. Hij is associate editor van Review of Research in Education voor 2023 en 2025.

Katleen Gysen

Katleen
Gysen
Lector
UCLL

Tom Vandries

Tom
Vandries
Zelfstandig Klinisch (Ortho)Pedagoog en lector
UCLL

Tom Vandries, geboren in 1985, is klinisch orthopedagoog . Zijn carrière is gewijd aan het begrijpen en aanpakken van uitdagingen en valkuilen in opvoeding, orthopedagogie en (online) seksualiteit.
Zijn enthousiasme voor het delen van kennis via vormingen en het begeleiden van een breed scala aan doelgroepen, waaronder studenten, ouders, leerkrachten en professionals, maakt zijn werk boeiend en waardevol.
Graag wil ik met jou of je organisatie op weg gaan en kijken hoe ik een meerwaarde kan betekenen!

Caroline Vancraeyveldt

Caroline
Vancraeyveldt
Kernexpert expertisecentrum Education and Development en lector in Banaba Buitengewoon onderwijs en Postgraduaat moeilijk hanteerbaar gedrag
UCLL

Ik ben gepassioneerd door praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Inhoudelijk zijn mijn projecten samen te vatten onder de topics jonge kind, leerkracht-kindrelatie, moeilijk hanteerbaar gedrag, lerarenopleiding en welzijn. Het doorgronden van deze onderwerpen, het geven van aanbevelingen voor onderwijs en maatschappij, en het duurzaam verspreiden van onderzoeksresultaten geven me daarbij veel voldoening. Het inhoudelijk verdiepen is daarbij mijn kerntaak; het uitwisselen met studenten, onderwijsprofessionals en collega’s mijn motor.

Anneleen Swinters

Anneleen
Swinters
BuSO-KIDS en docent UCLL

Docent van de Ba-na-ba Bachelor in het onderwijs: buitengewoon onderwijs. In deze opleiding Bachelor na bacholor worden leraren versterkt in het verlenen van kwalitatief buitengewoon onderwijs. Zelf maak ik actief deel uit van de opleidingsonderdelen 'zorgbreed en veerkrachtig onderwijs, 'klasdidactiek' en 'werken aan eigen professionalisering'

Hervé Meykens

Hervé
Meykens
Lector
UCLL

Hervé Meykens geeft les in de bachelor-na-bacheloropleiding Zorgverbreding en Remediërend Leren; specifiek gericht op het secundair onderwijs.
Inhoudelijk spreekt hij vanuit zijn praktijkervaring op een TSO-BSO-school en eerdere werkervaringen in de Bijzondere Jeugdzorg. Hij werkt nog steeds in het THHI Tessenderlo, ondertussen Campus MAX STEM, als diensthoofd begeleiding (leerlingen, leerkrachten en ouders) en als zorgcoach voor leerkrachten.
Naast zijn lesopdracht is hij oprichter en medewerker van het CIP, Centrum voor Integratieve Psychotherapie. Zijn specialisatie hierin is systeemtherapie en traumaverwerking, onlangs werd NVR, Non Violent Resistance, toegevoegd.
Hij geeft tevens navormingen over nieuwe autoriteit en geweldloos verzet, over klasmanagement en conflicthantering, over diagnoses, over trauma en hechting, over zelfzorg en op vraag.

Peter Emmery

Peter
Emmery
kinder- en jeugdpsychiater
Universitair Psychiatrisch Centrum KU Leuven

Peter Emmery is kinder- en jeugdpsychiater. Hij superviseert de afdeling kortverblijf kinderen.

Kristof Das

Kristof
Das
Docent banaba zorgverbreding en remediërend onderwijs / banaba buitengewoon onderwijs
UCLL

Kristof Das geeft les in de bachelor-na-bacheloropleiding Zorgverbreding en Remediërend Leren; alle onderwerpen die specifiek gericht zijn op secundair onderwijs worden door hem gegeven.
Inhoudelijk valt hij vaak terug op eerdere werkervaring op een K-dienst (afdeling voor kinder- en jeugdpsychiatrie).
Naast zijn lesopdracht is hij ook medewerker van het expertisecentrum Inclusive Society. Zelf deed hij onderzoek naar agressie en conflicthantering in het buitengewoon onderwijs.
Hij geeft hoofdzakelijk navormingen over klasmanagement en conflicthantering, middelenmisbruik/drugpreventie, motivatie/leerbereidheid versterken en over spijbelen en leerrecht.

Georganiseerd door
Inclusive Society
Inclusive Society
Partners
UCLL Lerarenopleiding, Banaba Buitengewoon Onderwijs & Banaba Zorgverbreding & Remediërend Leren
UCLL Lerarenopleiding, Banaba Buitengewoon Onderwijs & Banaba Zorgverbreding & Remediërend Leren
UCLL Research & Expertise
UCLL Research & Expertise
Datum en locatie (met begin- & einduur)
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
Prijs

Standaardprijs = €80

UCLL-medewerkers = €55

UCLL-studenten = €25

Contact

Bert Maes

Bert
Maes
Contact praktisch

Kim Luckermans

Kim
Luckermans
Analytisch nummer
6106001000
Interne referentie
IS00225