Inhoud

Doelgroep

Het publiek dat we voor ogen hebben zijn vooral leraren en toekomstige leraren, directeurs,  pedagogisch begeleiders, andere onderwijsprofessionals die in samenwerking zijn met scholen.

Programma

13u30 - 13u45: Ontvangst

 

13u45 - 13u55: Introductie

 

13u55 - 14u40: Keynote door Bruno Vanobbergen

 

14u40 - 14u50: Slam poetry

 

14u50 - 15u00: Pauze

 

15u00 - 16u00: workshops deel 1


Workshop 1: Interprofessioneel samenwerken met IMPACT - Izabel Janssens & Sofie Van Eynde - WORKSHOP

Workshop 2: Beter samenwerken met leerlingen via visualisatie - Els Van Vlierberghe - WORKSHOP

Workshop 3: RichArt, de kunst om meertaligheid didactisch in te zetten - Floor Klerkx & Laure Uyttenhove - GETUIGENIS

Workshop 4: De lat hoog in de B-stroom: praktische tips voor taalondersteuning - Annika Steensels - WORKSHOP

Workshop 5: Taalkrachtige partnerschappen tussen school en ouders - Nore Hamers & Annelies Jehoul - WORKSHOP

  

16u00 - 17u00: workshops deel 2

 

Workshop 6: Taalleren op scherp via een academische werkplaats - Nore Hamers & Hakan Dursun - WORKSHOP

Workshop 7: Zeven Tinten Grijs: Samenwerken voor Inclusief Onderwijs - Liesbet Saenen, Katrien Hermans & Elke Emmers - BOEKBESPREKING

Workshop 8: Samenwerken in tandem: taalleraren en vakleraren - Liesbeth Martens - WORKSHOP

Workshop 9: Een optimale leerlingparticipatie bekomen via samenwerking - Annelies Artois & Ellen Ven - GETUIGENIS

Workshop 10: Samen werken aan taal - Pandora Versteden & Mariet Schiepers - LEZING

  

17u00 - 17u15: Slam poetry

 

17u15 - 18u00: Receptie

Spreker

Mariet Schiepers

Mariet
Schiepers
CTO KU Leuven

Mariet Schiepers werkt op het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO KU Leuven), een multidisciplinair expertisecentrum dat onderzoek voert én valoriseert op het kruispunt van taal, onderwijs en de bredere samenleving. Kernthema’s waarrond het CTO onderzoek uitvoert zijn: (tweede)taalverwerving, geletterdheid, evaluatie van taalcompetentie en taalbeleid.

Pandora Versteden

Pandora
Versteden
CTO KU Leuven

Pandora Versteden werkt op het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO KU Leuven), een multidisciplinair expertisecentrum dat onderzoek voert én valoriseert op het kruispunt van taal, onderwijs en de bredere samenleving. Kernthema’s waarrond het CTO onderzoek uitvoert zijn: (tweede)taalverwerving, geletterdheid, evaluatie van taalcompetentie en taalbeleid.

Ellen Ven

Ellen
Ven

Ellen Ven studeerde vorige academiejaar af binnen de banaba buitengewoon onderwijs. Ellen is leerkracht en werkt in buitengewoon onderwijs KSD Warandeschool.

Annelies Artois

Annelies
Artois

Annelies Artois studeerde vorig academiejaar af binnen de banaba buitengewoon onderwijs. Zij is leerkracht in een secundaire school en geef maatschappij en welzijn in de eerste graad. Naast lesgeven, is Annelies interne leerlingenbegeleider en ondersteunt ze de leerlingen die van het buitengewoon onderwijs komen. Het is haar passie om kinderen/jongeren te zien groeien op alle vlakken!

Katrien Hermans

Katrien
Hermans
UHasselt

Katrien Hermans is onderzoeker aan de UHasselt en schreef mee aan het boek dit boek 'Zeven tinten grijs: een praktische gids voor samenwerking in inclusief onderwijs' met als doel samenwerking en inclusie in het onderwijs te versterken. Het werk biedt praktische handvatten voor onderwijsprofessionals om inclusieve leeromgevingen te creëren.

Elke Emmers

Elke
Emmers
UHasselt

Elke Emmers is onderzoeker aan de UHasselt en schreef mee aan het boek dit boek 'Zeven tinten grijs: een praktische gids voor samenwerking in inclusief onderwijs' met als doel samenwerking en inclusie in het onderwijs te versterken. Het werk biedt praktische handvatten voor onderwijsprofessionals om inclusieve leeromgevingen te creëren.

Liesbet Saenen

Liesbet
Saenen
UHasselt

Liesbet Saenen is onderzoeker aan de UHasselt en schreef mee aan het boek dit boek 'Zeven tinten grijs: een praktische gids voor samenwerking in inclusief onderwijs' met als doel samenwerking en inclusie in het onderwijs te versterken. Het werk biedt praktische handvatten voor onderwijsprofessionals om inclusieve leeromgevingen te creëren.

Hakan Dursun

Hakan
Dursun

Hakan Dursun behaalde zopas zijn doctoraat aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. Voorheen werkte hij tien jaar als docent en behaalde hij zijn MA-diploma voor zijn fundamenteel onderzoek naar de impact van onderwijsdrama op de angst voor vreemde talen.

Annelies Jehoul

Annelies
Jehoul
CTO KU Leuven

Annelies Jehoul werkt aan het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO KU Leuven), een multidisciplinair expertisecentrum dat onderzoek voert én valoriseert op het kruispunt van taal, onderwijs en de bredere samenleving. Kernthema’s waarrond het CTO onderzoek uitvoert zijn: (tweede)taalverwerving, geletterdheid, evaluatie van taalcompetentie en taalbeleid.

Nore Hamers

Nore
Hamers
UCLL

Nore Hamers is klinisch psycholoog en combineert momenteel een job als onderzoeker aan de UCLL en een ondersteunende functie binnen onderwijs.

Annika Steensels

Annika
Steensels

Annika Steensels is leerkracht PAV in 2B en oud-studente van de banaba meertalig onderwijs. Sinds haar recente start aan het Redingenhof in Leuven biedt ze taalondersteuning aan anderstalige leerlingen en ex-OKAN-leerlingen en werkt ze intensief samen met het schoolteam. Haar praktijkervaring in een meertalige leeromgeving vormt de basis van deze hands-on workshop.

Laure Uyttenhove

Laure
Uyttenhove

Laure Uyttenhove studeerde vorig academiejaar af als leerkracht in meertalig onderwijs, optie Nederlands voor anderstaligen. Ze was mede-onderzoekers in het project RichArt.

Floor Klerkx

Floor
Klerkx

Floor Klerkx studeerde vorig academiejaar af als leerkracht in meertalig onderwijs, optie Nederlands voor anderstaligen. Ze was mede-onderzoekers in het project RichArt.

Els Van Vlierberghe

Els
Van Vlierberghe

Els Van Vlierberghe studeerde vorig jaar af in de banaba opleiding buitengewoon onderwijs. Ze is leerkracht, logopedist en tolk VGT als vooropleiding. Ze werkt in buitengewoon onderwijs Windekind.

Izabel Janssens

Izabel
Janssens
Lector
UCLL

Izabel Janssens is docent in de Banaba Buitengewoon Onderwijs binnen de lerarenopleiding aan de Hogeschool UCLL. Zij is ook werkzaam als onderzoeker binnen het expertisecentrum Inclusive Society, waar zij praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek doet inzake inclusief onderwijs, werken in ondersteuningsteams en interprofessioneel samenwerken en opleiden.

Sofie Van Eynde

Sofie
Van Eynde
lector praktijkonderzoeker bachelor-na-bachelor opleiding Buitengewoon onderwijs bij Hogeschool UCLL
UCLL

Sofie Van Eynde is opleidingsverantwoordelijjke van de banaba’s, postgraduaten en flexibel traject lager onderwijs.

Liesbeth Martens

Liesbeth
Martens
Coördinator banaba meertalig onderwijs en lector Frans, vreemdetalen- en CLIL-didactiek
UCLL

Liesbeth Martens is coördinator van de bachelor-na-bacheloropleiding (banaba) Meertalig Onderwijs, waar zij de CLIL-vakken voor haar rekening neemt. Zij is kernonderzoeker bij het expertisecentrum Art of Teaching en doet onderzoek naar didactiek van vreemdetalen-, meertalig en CLIL-onderwijs.

Georganiseerd door
Inclusive Society
Inclusive Society
Partners
Art of Teaching
Art of Teaching
Banaba Buitengewoon Onderwijs & Banaba Meertalig Onderwijs
Banaba Buitengewoon Onderwijs & Banaba Meertalig Onderwijs