studienamiddag Mikado
Inhoud
Het publiek dat we voor ogen hebben zijn vooral leraren en toekomstige leraren, directeurs, pedagogisch begeleiders, andere onderwijsprofessionals die in samenwerking zijn met scholen.
13u30 - 13u45: Ontvangst
13u45 - 13u55: Introductie
13u55 - 14u40: Keynote door Bruno Vanobbergen
14u40 - 14u50: Slam poetry
14u50 - 15u00: Pauze
15u00 - 16u00: workshops deel 1
Workshop 1: Interprofessioneel samenwerken met IMPACT - Izabel Janssens & Sofie Van Eynde - WORKSHOP
Workshop 2: Beter samenwerken met leerlingen via visualisatie - Els Van Vlierberghe - WORKSHOP
Workshop 3: RichArt, de kunst om meertaligheid didactisch in te zetten - Floor Klerkx & Laure Uyttenhove - GETUIGENIS
Workshop 4: De lat hoog in de B-stroom: praktische tips voor taalondersteuning - Annika Steensels - WORKSHOP
Workshop 5: Taalkrachtige partnerschappen tussen school en ouders - Nore Hamers & Annelies Jehoul - WORKSHOP
16u00 - 17u00: workshops deel 2
Workshop 6: Taalleren op scherp via een academische werkplaats - Nore Hamers & Hakan Dursun - WORKSHOP
Workshop 7: Zeven Tinten Grijs: Samenwerken voor Inclusief Onderwijs - Liesbet Saenen, Katrien Hermans & Elke Emmers - BOEKBESPREKING
Workshop 8: Samenwerken in tandem: taalleraren en vakleraren - Liesbeth Martens - WORKSHOP
Workshop 9: Een optimale leerlingparticipatie bekomen via samenwerking - Annelies Artois & Ellen Ven - GETUIGENIS
Workshop 10: Samen werken aan taal - Pandora Versteden & Mariet Schiepers - LEZING
17u00 - 17u15: Slam poetry
17u15 - 18u00: Receptie
Mariet Schiepers
Mariet Schiepers werkt op het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO KU Leuven), een multidisciplinair expertisecentrum dat onderzoek voert én valoriseert op het kruispunt van taal, onderwijs en de bredere samenleving. Kernthema’s waarrond het CTO onderzoek uitvoert zijn: (tweede)taalverwerving, geletterdheid, evaluatie van taalcompetentie en taalbeleid.
Pandora Versteden
Pandora Versteden werkt op het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO KU Leuven), een multidisciplinair expertisecentrum dat onderzoek voert én valoriseert op het kruispunt van taal, onderwijs en de bredere samenleving. Kernthema’s waarrond het CTO onderzoek uitvoert zijn: (tweede)taalverwerving, geletterdheid, evaluatie van taalcompetentie en taalbeleid.
Ellen Ven
Ellen Ven studeerde vorige academiejaar af binnen de banaba buitengewoon onderwijs. Ellen is leerkracht en werkt in buitengewoon onderwijs KSD Warandeschool.
Annelies Artois
Annelies Artois studeerde vorig academiejaar af binnen de banaba buitengewoon onderwijs. Zij is leerkracht in een secundaire school en geef maatschappij en welzijn in de eerste graad. Naast lesgeven, is Annelies interne leerlingenbegeleider en ondersteunt ze de leerlingen die van het buitengewoon onderwijs komen. Het is haar passie om kinderen/jongeren te zien groeien op alle vlakken!
Katrien Hermans
Katrien Hermans is onderzoeker aan de UHasselt en schreef mee aan het boek dit boek 'Zeven tinten grijs: een praktische gids voor samenwerking in inclusief onderwijs' met als doel samenwerking en inclusie in het onderwijs te versterken. Het werk biedt praktische handvatten voor onderwijsprofessionals om inclusieve leeromgevingen te creëren.
Elke Emmers
Elke Emmers is onderzoeker aan de UHasselt en schreef mee aan het boek dit boek 'Zeven tinten grijs: een praktische gids voor samenwerking in inclusief onderwijs' met als doel samenwerking en inclusie in het onderwijs te versterken. Het werk biedt praktische handvatten voor onderwijsprofessionals om inclusieve leeromgevingen te creëren.
Liesbet Saenen
Liesbet Saenen is onderzoeker aan de UHasselt en schreef mee aan het boek dit boek 'Zeven tinten grijs: een praktische gids voor samenwerking in inclusief onderwijs' met als doel samenwerking en inclusie in het onderwijs te versterken. Het werk biedt praktische handvatten voor onderwijsprofessionals om inclusieve leeromgevingen te creëren.
Hakan Dursun
Hakan Dursun behaalde zopas zijn doctoraat aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. Voorheen werkte hij tien jaar als docent en behaalde hij zijn MA-diploma voor zijn fundamenteel onderzoek naar de impact van onderwijsdrama op de angst voor vreemde talen.
Annelies Jehoul
Annelies Jehoul werkt aan het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO KU Leuven), een multidisciplinair expertisecentrum dat onderzoek voert én valoriseert op het kruispunt van taal, onderwijs en de bredere samenleving. Kernthema’s waarrond het CTO onderzoek uitvoert zijn: (tweede)taalverwerving, geletterdheid, evaluatie van taalcompetentie en taalbeleid.
Nore Hamers
Nore Hamers is klinisch psycholoog en combineert momenteel een job als onderzoeker aan de UCLL en een ondersteunende functie binnen onderwijs.
Annika Steensels
Annika Steensels is leerkracht PAV in 2B en oud-studente van de banaba meertalig onderwijs. Sinds haar recente start aan het Redingenhof in Leuven biedt ze taalondersteuning aan anderstalige leerlingen en ex-OKAN-leerlingen en werkt ze intensief samen met het schoolteam. Haar praktijkervaring in een meertalige leeromgeving vormt de basis van deze hands-on workshop.
Laure Uyttenhove
Laure Uyttenhove studeerde vorig academiejaar af als leerkracht in meertalig onderwijs, optie Nederlands voor anderstaligen. Ze was mede-onderzoekers in het project RichArt.
Floor Klerkx
Floor Klerkx studeerde vorig academiejaar af als leerkracht in meertalig onderwijs, optie Nederlands voor anderstaligen. Ze was mede-onderzoekers in het project RichArt.
Els Van Vlierberghe
Els Van Vlierberghe studeerde vorig jaar af in de banaba opleiding buitengewoon onderwijs. Ze is leerkracht, logopedist en tolk VGT als vooropleiding. Ze werkt in buitengewoon onderwijs Windekind.
Izabel Janssens
Izabel Janssens is docent in de Banaba Buitengewoon Onderwijs binnen de lerarenopleiding aan de Hogeschool UCLL. Zij is ook werkzaam als onderzoeker binnen het expertisecentrum Inclusive Society, waar zij praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek doet inzake inclusief onderwijs, werken in ondersteuningsteams en interprofessioneel samenwerken en opleiden.
Sofie Van Eynde
Sofie Van Eynde is opleidingsverantwoordelijjke van de banaba’s, postgraduaten en flexibel traject lager onderwijs.
Liesbeth Martens
Liesbeth Martens is coördinator van de bachelor-na-bacheloropleiding (banaba) Meertalig Onderwijs, waar zij de CLIL-vakken voor haar rekening neemt. Zij is kernonderzoeker bij het expertisecentrum Art of Teaching en doet onderzoek naar didactiek van vreemdetalen-, meertalig en CLIL-onderwijs.