Studienamiddag Mikado
Inhoud
Het publiek dat we voor ogen hebben zijn vooral leraren en toekomstige leraren, directeurs, pedagogisch begeleiders, andere onderwijsprofessionals die in samenwerking zijn met scholen.
13u30 - 13u45: Ontvangst
13u45 - 13u55: Introductie
13u55 - 14u45: Keynote Van talige diversiteit naar meertaligheid - Prof. dr. Orhan Agirdag
14u45 - 15u00: Pauze
15u00 - 16u00: workshops deel 1
Workshop 1: Schrijfdidactiek in balans - Anne Decelle, Kristien Coussement, Martien Geerts & Nele Driessen - WORKSHOP
Workshop 2: RichArt: meertaligheid integreren in schoolbeleid en klaspraktijk - Liesbeth Martens & Liesbeth Spanjers - WORKSHOP
Workshop 3: Taalinitiatie Engels in de basisschool: Wauw! … of misschien niet? - Marc Verdeyen - WORKSHOP
Workshop 4: Neurodiversiteit in het basisonderwijs: samen bouwen aan een inclusieve klas - Hannah Boonen - WORKSHOP
Workshop 5: Elk kind verdient het om te leren lezen! - Katrien Roelandts - WORKSHOP
Workshop 6: Wat Telt Echt? Tien tijdloze inzichten voor een zinvol leven - Veronique Pochet & Reinhilde Pulinx - WORKSHOP
16u00 - 17u00: workshops deel 2
Workshop 7: Boeken in de OKAN-klas - Roxanne Hendrickx - WORKSHOP
Workshop 8: AI als bondgenoot van het vreemdetaalonderwijs? Het kan! - Katrien Dewaele - LEZING
Workshop 9: Van luisteren naar samenwerken: Leerlingen als partners in inclusie - Hannah Boonen & Els Teijsen - WORKSHOP
Workshop 10: CLIL-LO als springplank voor spreekkansen en spreekdurf - Toon Dehandschutter & Thibault De Clerck - LEZING
Workshop 11: Leerlijnen wiskunde: recepten om goed te koken? - Liesbeth Lefevre - LEZING
Workshop 12: Formules zonder inzicht = wiskunde zonder uitzicht - Kim Kiekens - WORKSHOP
17u00 - 18u00: Receptie
Liesbeth Lefevre
Liesbeth Lefevre verwierf een master in de wiskunde met pedagogisch diploma aan de KU Leuven, aan de faculteit wetenschappen. Liesbeth heeft ervaring in het wiskundeonderwijs in het secundair onderwijs, in de lerarenopleidingen lager onderwijs en secundair onderwijs aan UCLL en verschillende onderzoeksprojecten rond wiskundedidactiek.
Thibault De Clerck
Student at UCLL Advanced Business Management & Sportmanagement
Toon Dehandschutter
Toon Dehandschutter is lector lichamelijke opvoeding aan de lerarenopleiding van Hogeschool UCLL en praktijklector aan de educatieve master LO van KU Leuven.
Katrien Roelandts
Master in de Pedagogische Wetenschappen (Orthopedagogiek)
Lector aan de banaba Buitengewoon Onderwijs en onderzoeker binnen het expertisecentrum Inclusive Society (UCLL)
Auteur van oefenmap zorgtraject LezergameZorg
Hannah Boonen
Hannah Boonen, PhD, begon haar onderzoekscarrière bij de Onderzoekseenheid Gezinspedagogiek en Orthopedagogiek van de KU Leuven, waar ze zich richtte op opvoeding in gezinnen met kinderen met autisme. Sinds 2016 werkt ze bij het Expertisecentrum Inclusive Society (UCLL), waar ze bijdraagt aan nationaal en Europees praktijkgericht onderzoek rond inclusief onderwijs. Haar onderzoeksinteresses omvatten interprofessionele samenwerking—met bijzondere aandacht voor de stemmen van lerenden en ouders—redelijke aanpassingen en professionele ontwikkeling van leraren ter bevordering van inclusieve en neurodiversiteitsbevestigende leeromgevingen. Naast haar onderzoekswerk deed Hannah ook praktische ervaring op als leerlingbegeleider in een secundaire school.
Marc Verdeyen
Veronique Pochet
Veronique Pochet behaalde een master in Theology and Religious Studies. Ze is vicevoorzitter van de Boeddhistische Unie van België, coördineert opleidingen voor religieuze leiders bij Emouna vzw, en werkt als onderzoeker en lerarenopleider Religie, Zingeving en Levensbeschouwing bij UC Leuven-Limburg.
Kristien Coussement
Kristien Coussement is lector Nederlands en talenbeleid in de opleiding Bachelor Lager Onderwijs van UCLL en in de Banaba Meertalige onderwijs, campus Heverlee. Ze is taalbeleidscoördinator van de lerarenopleiding in UCLL en trekker van de werkgroep Taalbeleid LER. Als onderzoeker werkte ze in projecten rond schrijf- en leesdidactiek, taalontwikkelend werken en taalbeleid. Als studentencoach binnen BaLO heeft ze heeft nauwe contacten in het werkveld lager onderwijs.
Martien Geerts
Martien Geerts is als lector Nederlands verbonden aan de opleiding Bachelor Lager Onderwijs van UCLL, in dag- en avondonderwijs, campus Diepenbeek. Als onderzoeker werkte ze aan projecten rond krachtige schrijfomgevingen en de mogelijke rol van digitale ondersteuning daarbij, rond een krachtige leesdidactiek voor de lagere school (‘Lezen met begrip’) en rond de synergie tussen taal en levensbeschouwing (‘Hand in Hand’).
Nele Driessen
Nele Driessen is als taalbeleidsmedewerker en lector Nederlands verbonden aan de opleiding Bachelor Secundair Onderwijs van UCLL, campus Diepenbeek. De voorbije jaren was ze betrokken in onderzoeksprojecten over academische woordenschat, functionele geletterdheid en schrijfvaardigheidsdidactiek.
Orhan Agirdag
Orhan Agirdag (Ağırdağ) is professor (hoogleraar) in de pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven en kroonlid van de Onderwijsraad in Nederland. Hij is ook gastdocent aan Academica UoAS. Eerder was hij Fulbright Fellow aan UCLA en lid van De Jonge Academie. Het onderzoekslab van Dr. Agirdag richt zich op onderwijsongelijkheid, lerarenopleiding, meertaligheid en onderwijstechnologie. Hij heeft meer dan honderd publicaties op zijn naam staan die meer dan 4000 keer zijn geciteerd. Zijn onderzoek heeft meerdere prijzen gewonnen. Dr. Agirdag heeft beurzen ontvangen van FWO, NWO en de EU, en begeleidt verschillende promovendi en postdocs. Hij wordt vaak uitgenodigd om keynote speeches te geven en zijn opinies worden regelmatig gepubliceerd in de Belgische en Nederlandse media. Hij is associate editor van Review of Research in Education voor 2023 en 2025.
Anne Decelle
Anne Decelle is lector taal en communicatie en vakdidactiek aan de Bachelor Secundair onderwijs en senior-onderzoeker in het Expertisecentrum Education en Development. Ze werkte eerder mee aan onderzoeksprojecten over oriëntering, over de modernisering van het secundair onderwijs en over schrijfvaardigheidsonderwijs.
Kim Kiekens
Mijn opleiding als industrieel ingenieur maakte van mij een echte probleemoplosser. Met mijn diploma burgerlijk ingenieur nadien kon ik mijn theoretische kennis verdiepen. Tijdens mijn doctoraat maakte ik mij de onderzoeks-mindset eigen. Met 10 jaar ervaring in onderwijs weet ik hoe ik jongeren kan boeien, inspireren en motiveren. Mijn drie cognitief begaafde kinderen (13, 9 en 6 jaar) en de noden die ik de laatste jaren bij hen zag én binnen het breed netwerk dat ik heb opgebouwd gaven mij de inspiratie voor dit project! Ik rondde de cursus kindercoaching af bij Tea Adema (Nederland) en verdiep me momenteel in de didactiek wiskunde met de Master in Mathematics for Teachers in Waterloo (Canada, online).
Els Teijsen
Els Teijsen is onderzoeker aan het expertisecentrum Inclusive Society van UCLL. Ze combineert haar ervaring als leerkracht wiskunde met onderzoek naar hoe onderwijs en jeugdwerk jongeren kunnen ondersteunen in hun studiekeuze. Binnen haar werk focust ze op inclusieve pedagogiek, samenwerking en gelijke kansen. Ze werkte mee aan een project rond het verhogen van de instroom van kwetsbare jongeren in het hoger onderwijs. Daarbij bracht ze drempels én kansen in kaart die de toegang tot het hoger onderwijs beïnvloeden, vooral voor jongeren die vandaag minder snel aansluiting vinden bij het bestaande aanbod.
Roxanne Hendrickx
Reinhilde Pulinx
Reinhilde Pulinx is doctor in de taalkunde en in de gender- en diversiteitsstudies. Ze is als onderzoeker verbonden aan het expertisecentrum Inclusive Society - UCLL.
In haar loopbaan zijn diversiteit, sociolinguïstiek en sociale participatie steeds meer met elkaar verbonden geraakt.
Katrien Dewaele
Katrien Dewaele is lerarenopleider Frans binnen de opleidingen bachelor lager onderwijs en secundair onderwijs van UCLL waar ze zowel taalvaardigheid Frans als vakdidactiek doceert. In haar praktijkonderzoek slaat ze de brug tussen inzichten uit onderwijsonderzoek enerzijds en de concrete talenklas anderzijds. Ze focust zich in het bijzonder op de vraag hoe je als leerkracht effectief leerprocessen kan begeleiden op een onderzoeksgeïnformeerde manier waarbij technologie ondersteunend kan zijn. Ze is expert binnen het domein van vreemdetaaldidactiek en deelde deze expertise reeds in diverse coachingstrajecten, publicaties en handboeken.
Liesbeth Spanjers
Stimuleert leren van elkaar in multiculturele en voor meertalige contexten met studenten en in praktijkgericht onderzoek
Liesbeth Martens
Liesbeth Martens is coördinator van de bachelor-na-bacheloropleiding (banaba) Meertalig Onderwijs, waar zij de CLIL-vakken voor haar rekening neemt. Zij is kernonderzoeker bij het expertisecentrum Art of Teaching en doet onderzoek naar didactiek van vreemdetalen-, meertalig en CLIL-onderwijs.