
Taalmindset
Werken aan een op groei gerichte leercultuur in het middelbaar (vreemde)taalonderwijs
Merk je tijdens je lessen Nederlands, Frans of Engels dat leerlingen opgeven als iets niet dadelijk lukt omdat ze ervan uitgaan ‘dat ze daar toch geen talent voor hebben’? Of zie je dat leerlingen bang zijn om fouten te maken en daarom niet durven spreken of schrijven? Wil je dat ze met plezier uitdagingen aangaan en genieten van het samen leren? Wil je hen feedback geven waar ze ook effectief mee aan de slag gaan en zo ook steeds meer zelfregulerend worden? Kortom, streef je ernaar om een op groei gerichte taalmindset uit jezelf maar ook uit je leerlingen naar boven te halen?
Contacteer ons en we bekijken of we een aanbod op maat kunnen bieden voor de (vreemde)talenklas rond een van de volgende onderwerpen: motivatie- hoge verwachtingen- leren als transfer- zelfregulatie- effectieve feedback.
Leerkrachten Nederlands, Frans of Engels uit het middelbaar onderwijs.
Doelstellingen: Je kiest een van de onderstaande topics en leert hoe je dit concreet kan aanpakken in de lessen taal:
- Motivatie
- Hoge verwachtingen
- Leren als transfer
- Zelfregulatie
- Effectieve feedback
Katrien Dewaele
Katrien Dewaele is lerarenopleider Frans binnen de opleidingen bachelor lager onderwijs en secundair onderwijs van UCLL waar ze zowel taalvaardigheid Frans als vakdidactiek doceert. In haar praktijkonderzoek slaat ze de brug tussen inzichten uit onderwijsonderzoek enerzijds en de concrete talenklas anderzijds. Ze focust zich in het bijzonder op de vraag hoe je als leerkracht effectief leerprocessen kan begeleiden op een onderzoeksgeïnformeerde manier waarbij technologie ondersteunend kan zijn. Ze is expert binnen het domein van vreemdetaaldidactiek en deelde deze expertise reeds in diverse coachingstrajecten, publicaties en handboeken.