Inhoud

Doelgroep

Leerkrachten, schoolteams, directies en leerbegeleiders secundair onderwijs (alle graden).

Dezelfde navorming wordt aangeboden voor de derde graad van het lager onderwijs. 

Programma

De training bestaat uit drie sessie, waarvan één op één van onze campussen en twee online.

  • Sessie 1 - 05/10/2021 (op campus Hertogstraat)
    • we verkennen samen de ZeG-box (uitgangspunten, achterliggende principes, opbouw van de ZeG-box, methodieken, …) zodat je inzicht krijgt in jouw kijk op zelfsturing, op welke manier je zelfsturing reeds ondersteunt bij je leerlingen én wat je verder nog kan doen.
       
  • Sessie 2 - 22/11/2021 (online)
    • We blikken terug: we delen ervaringen met elkaar in het werken met de ZeG-box en trachten zo elkaar te inspireren. Er is voldoende ruimte om individuele vragen of onduidelijkheden te bespreken en samen tot antwoorden te komen.
    • We blikken vooruit: We zetten je verder op weg door samen de volgende stap te bepalen die je kan zetten in het bevorderen van zelfsturing in de klas met je leerlingen.
       
  • Sessie 3 - 18/01/2022 (online) intervisie
    • We blikken terug: we delen ervaringen met elkaar in het werken met de ZeG-box om elkaar te inspireren. Er is voldoende tijd en ruimte om individuele vragen of onduidelijkheden te bespreken en samen tot antwoorden te komen.
    • We blikken vooruit: We zetten je verder op weg door samen de volgende stap te bepalen in het bevorderen van zelfsturing in de klas, team en/of school.
       
Trainer

Mieke Goos

Mieke
Goos
Lector
UCLL

Mieke Goos is lector in de opleiding bachelor lager onderwijs en praktijkonderzoeker in het expertisecentrum Art of Teaching.

Uschi Van den Broeck

Uschi
Van den Broeck
UZ Leuven

Uschi Van den Broeck is klinisch psycholoog en familietherapeut. Zij behaalde haar doctoraat in de Biomedische wetenschappen en deed onderzoek naar psychologische aspecten en beslissingsprocessen van koppels bij geassisteerde voortplanting. Zij werkt als psycholoog op de dienst Verloskunde van het UZ Leuven en het Leuvens Universitair Fertiliteitscentrum. Ze specialiseert zich enerzijds in de reproductieve psychologie – waarbij ze fertiliteitspatiënten – en koppels begeleidt voor- tijdens en na hun fertiliteitstraject en daarnaast wetenschappelijk onderzoek verricht. Zij is voormalige coördinator van de “Special Interest Group of Psychology and Counselling” van de “European Society for Human Reproduction and Embryology (www.eshre.eu) en was actief betrokken bij de ontwikkeling van de “Guidelines for Psychosocial Care” in de reproductieve geneeskunde. Anderzijds begeleidt ze vrouwen en hun partners tijdens hun verblijf op de maternele intensieve afdeling (MIC), het verloskwartier en de materniteit. Hierdoor heeft ze veel ervaring opgebouwd in het omgaan met verlieservaringen in de perinatale periode en wanneer een zwangerschap of bevalling anders loopt dan verwacht.

Liesbeth Martens

Liesbeth
Martens
Coördinator banaba meertalig onderwijs en lector Frans, vreemdetalen- en CLIL-didactiek
UCLL

Liesbeth Martens is coördinator van de bachelor-na-bacheloropleiding (banaba) Meertalig Onderwijs, waar zij de CLIL-vakken voor haar rekening neemt. Zij is kernonderzoeker bij het expertisecentrum Art of Teaching en doet onderzoek naar didactiek van vreemdetalen-, meertalig en CLIL-onderwijs.

Sarah Vandekerkhof

Sarah
Vandekerkhof

Sarah Vandekerkhof is onderzoeker aan de Expertisecentra Resilient People en Inclusive Society van UCLL. Zij behaalde een master in de klinische en gezondheidspsychologie (KU Leuven) en volgde de permanente vorming tabakologie en rookstopbegeleiding (VUB). Sarah werkte als onderzoeker aan de interventiestudie ‘Veerkrachtig zwanger’ en ontwikkelde vanuit deze ervaringen mee de Veerkracht Wijzer.