Veerkrachtversterkend werken in de klas
Veerkracht werkt als buffer voor het mentaal welbevinden, daarom is investeren in veerkracht van groot belang. Er is op basis van de literatuur niet één duidelijke definitie voor veerkracht naar voor te schuiven.
Drie elementen komen telkens terug:
1. de aanwezigheid van tegenslag;
2. een proces van adaptatie en aanpassing;
3. terugveren en herstel.
Deze workshop is speciaal ontwikkeld voor leerkrachten in het secundair onderwijs.
Mentale weerbaarheid van jongeren versterken, begint bij het ondersteunen van leerkrachten.
Als leerkracht wil je jongeren graag ondersteunen, maar het is niet altijd duidelijk hoe je moet ingrijpen wanneer het gaat over welzijn in de klas. In deze workshop geven we jou als leerkracht de nodige kennis en praktische tools om niet alleen je leerlingen beter te ondersteunen, maar ook om jouw eigen veerkracht te versterken.
Deze workshop werd ontwikkeld binnen het ERA SENSE-project, dat zich richtte op het bevorderen van welzijn in de klas en het versterken van de mentale veerkracht van zowel jongeren als leerkrachten. Tijdens de sessie krijg je concrete handvatten en leer je hoe je effectief kunt bijdragen aan het welzijn van je leerlingen.
In de workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Veerkrachtversterkend werken in de klas: Hoe pak je dit praktisch aan?
- Signalen herkennen: Hoe herken je rode vlaggen bij jongeren en wat kun je doen?
- Grenzen en doorverwijzen: Waar liggen je grenzen als leerkracht? Wanneer en naar wie verwijs je door?
Een workshop van een halve dag voor maximaal 12 leerkrachten. De workshop kan plaatsvinden op jouw school of op één van onze UCLL-campussen. Deze workshop is speciaal ontwikkeld voor leerkrachten in het secundair onderwijs.
Er is ook de mogelijkheid voor een online of offline terugblikmoment, waar je als leerkracht vragen kunt stellen en ervaringen kunt delen.
Wil je een traject op maat voor jouw school? Dat kan ook!
Marthe Vermeulen
Marthe Vermeulen is onderzoeker aan het expertisecentrum Resilient People UCLL Research & Expertise. Marthe heeft ervaring binnen verschillende projecten rond agressie en conflicten, pesten en veerkracht. Ze is betrokken vanaf de start van de ontwikkeling van Hostilia. Hier droeg ze vanuit het oogpunt van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoeker en vanuit klinische ervaring als zorgverlener bij.
Schrijf je gratis in via Sidekick Sam, maak een profiel aan en schrijf je vervolgens kostenloos in.