
Visieontwikkeling op school – van brainstorm tot beleid
In een lerarenteam leven vaak verschillende opvattingen over wat goed onderwijs inhoudt. Wat betekent het om ambitieus te zijn? Werken we best flexibel of projectmatig, of net niet? Hoe begeleiden we leerlingen in hun studiekeuze? Hoe gaan we om met de Vlaamse toetsen? Leerkrachten vertrekken vanuit verschillende overtuigingen, die een grote invloed hebben op hun dagelijkse onderwijspraktijk.
Bij startende leerkrachten ontwikkelt deze visie zich vaak spontaan en onbewust, wat kan leiden tot uiteenlopende aanpakken binnen eenzelfde school. Om een sterk pedagogisch project uit te dragen, is het daarom belangrijk om deze onderliggende onderwijsvisies bespreekbaar te maken en samen richting te geven aan het beleid.
Directies, beleidsmedewerkers en aanvangsbegeleiders in het secundair onderwijs.
Tijdens deze sessie gaan we dieper in op een aantal beleidsvragen. Hoe brengen we de aanwezige visieverschillen binnen een lerarenteam in kaart? Hoe kunnen we op een constructieve manier aan visieontwikkeling werken? Hoe versterken we daarbij het professioneel zelfverstaan van leerkrachten?
Na een korte inleiding over het belang van overtuigingen bij leerkrachten, werken we met realistische casussen waarin onderwijsdilemma’s worden uitgediept. In parallelgroepen gaan we in gesprek over thema’s zoals autoriteit, de Vlaamse toetsen, schoolvisie, flexibele werktijd en studiekeuze-oriëntering. Vervolgens worden denkvragen vanuit een driefasenmodel voorgelegd om deze onderwijsdilemma’s te verkennen en visieontwikkeling te stimuleren.
Tinne Van Camp
Tinne Van Camp is als onderwijskundige verbonden aan de lerarenopleiding Bachelor Secundair Onderwijs en senior-onderzoeker in het Expertisecentrum Education & Development. Ze is o.a. verantwoordelijk voor opleidingsonderdelen die recente leerpsychologische en didactische onderzoeksresultaten ontsluiten voor studenten. Daarnaast focust ze zich in haar onderzoek op zelfsturing en reflectie, leercultuur en collective student efficacy.
Anne Decelle
Anne Decelle is lector taal en communicatie en vakdidactiek aan de Bachelor Secundair onderwijs en senior-onderzoeker in het Expertisecentrum Education en Development. Ze werkte eerder mee aan onderzoeksprojecten over oriëntering, over de modernisering van het secundair onderwijs en over schrijfvaardigheidsonderwijs.
Leen Alaerts
Leen Alaerts is lector geschiedenis aan de lerarenopleiding Bachelor Secundair Onderwijs en senior-onderzoeker in het Expertisecentrum Education & Development. Ze engageerde zich het voorbije decennium voor verscheidene opleidingsonderdelen, professionaliseringsinitiatieven en onderzoeksprojecten rond didactiek, burgerschap, onderzoekende leraren, projectonderwijs, diversiteit en de modernisering van het secundair onderwijs.