
Visies op onderwijs
In een schoolteam leven steeds verschillende opvattingen over wat goed onderwijs inhoudt. Wat betekent het om ambitieus te zijn? Hoe leerkrachtgestuurd werken we best? Wat is onze visie op autoriteit? Hoe begeleiden we leerlingen in hun studiekeuze? Hoe zien we kwaliteitszorg? Elke leerkracht heeft hier een eigen visie op.
Deze overtuigingen hebben een grote invloed de dagelijkse klaspraktijk. Om samen als team het pedagogisch project van jouw school uit te dragen, is het belangrijk dat deze onderliggende onderwijsvisies bespreekbaar worden.
Wil je de heersende meningsverschillen bespreekbaar maken? Is er nood aan duiding rond bepaalde actuele onderwijskwesties? Of wil je aan de slag gaan rond jouw schoolvisie? Dan is deze navorming iets voor jou.
Deze sessie is op maat en kan flexibel ingepland worden op jouw school.
Leerkrachten, directieleden, coördinatoren, zorgmedewerkers, aanvangsbegeleiders, starters in het secundair onderwijs.
In deze navorming ga je samen met je team aan de slag met herkenbare casussen uit scholen. Elke casus legt een concreet onderwijsdilemma voor. Deze dilemma's behandelen actuele onderwijsthema's als gezag in de klas, inclusief onderwijs, het watervalsysteem, kennisrijk curriculum, flexibel werken, kwaliteitszorg, ...
In een eerste fase verwerven de deelnemers wat meer achtergrondinfo rond het voorliggende thema. Vervolgens verkennen we in kleine groepen en via gesprekswerkvormen verschillende visies of meningen op de concrete schoolcasus.
Tot slot worden de deelnemers gestimuleerd om met behulp van een driefasenmodel, gebaseerd op het triple loop learning, een eigen visie te ontwikkelen op het voorliggende dilemma. Daarbij wordt steeds geconcretiseerd wat die visie betekent voor de praktijk.
De navorming gaat aan de slag met het boek 'Onderwijsdilemma's, denken over de grammatica van het onderwijs'. Het opzet van dit boek wordt toegelicht in dit webinar.
De achterliggende visie op het boek vind je via de inspiratiegids 'Veranderbekwame leerkrachten', die gericht is op lerarenopleiders.
Leen Alaerts
Leen Alaerts is lector geschiedenis aan de lerarenopleiding Bachelor Secundair Onderwijs en senior-onderzoeker in het Expertisecentrum Education & Development. Ze engageerde zich het voorbije decennium voor verscheidene opleidingsonderdelen, professionaliseringsinitiatieven en onderzoeksprojecten rond didactiek, burgerschap, onderzoekende leraren, projectonderwijs, diversiteit en de modernisering van het secundair onderwijs.
We richten de navorming bij jou op school en op maat van jouw school in. Zowel een eenmalige sessie, als een traject zijn mogelijk. Ook de voorliggende dilemma's en thema's zijn flexibel te kiezen.
Neem geheel vrijblijvend contact op voor meer info en/of een offerte via leen.alaerts@ucll.be.