Gebruik sterktes van leerlingen die in een conflict komen bovendrijven als motor tot verandering.

 

In deze nascholing leer je conflicten zien als een probleem van de klasgroep. Die groep krijgt in eerste instantie de verantwoordelijkheid om die conflicten op te lossen. Leerlingen leren met de principes van restoratieve cirkels en strengths-based learning de conflicten positief kaderen. Ze leren dat conflicten maar opgelost geraken, dankzij de positieve ondersteuning van de neutrale groep.

 

Deze navorming kan ook op maat van jouw school. Contacteer ons voor een vrijblijvende offerte via karel.moons@ucll.be.

Doelgroep

Leraren lagere school, leraren secundair onderwijs, buitengewoon onderwijs, deeltijds kunstonderwijs (die met groepen werken), docenten hoger onderwijs, zorgcoördinatoren, opvoeders, leerlingenbegeleiders en leerondersteuners.

Doelstellingen

In deze nascholing leer je:

  • Conflicten met de klas op een veilige manier analyseren.
  • Via restoratieve cirkels de sterktes van leerlingen in negatief gedrag benoemen.
  • Tools hanteren om geleidelijk tot collectieve verantwoordelijkheid en gedragsverandering te komen.
  • Andere leerlingen als hulpbronnen inschakelen.
  • Een stappenplan hanteren waarbij de verantwoordelijkheid start bij de leerlingen en na verloop van tijd ouders en het lerarenteam als hulpbronnen worden gezien.
  • Tools hanteren om individuele leerlingen te ondersteunen, eventueel met de hulp van buddies.
Programma

In onderwijs heerst er een cultuur om conflicten en moeilijkheden te individualiseren en te problematiseren. Zo werken we het label van de 'moeilijke leerling' in de hand. Een leerling die dat label heeft, geraakt er daarna erg 'moeilijk' van af.

 

In deze nascholing zien we conflicten in eerste instantie als een collectieve verantwoordelijkheid, waaruit collectief geleerd kan worden. We haalden de mosterd in Ecuador, waar problemen via restoratieve cirkels worden gecounterd en voegden er het verhaal van strengths-based learning aan toe. Zo werd een methode ontwikkeld waar ervan wordt uitgegaan dat langdurige conflicten niet verdwijnen door 'een goed gesprek', gevolgd door sancties, maar dat een groep de tijd moet krijgen om andere gedragspatronen te ontwikkelen. Niemand vindt conflicten leuk, ook de aanstoker niet. Geven we die de ruimte, samen met de rest van de klas, om ander gedrag te leren ontwikkelen?

 

Je leert in deze nascholing verschillende processen kennen en hanteren om dit te bewerkstelligen en wordt daarbij ondersteund door een rigoreus stappenplan dat vertrekt van de leerlingen, maar waarbij het hele lerarenteam en ouders kunnen betrokken worden. Collectieve verantwoordelijkheid eindigt immers niet bij de klasmuren.

De stapsgewijze aanpak werd zowel in lagere als secundaire, superdiverse scholen ontwikkeld, voornamelijk in kansarme wijken. Die aanpak werkt het best in een kort, maar intensief traject. Reken op een achttal sessies met een klas en opvolging nadien.

Trainer

Karel Moons

Karel
Moons
Docent
UCLL

Karel Moons heeft heel wat ervaring met het begeleiden van scholen, schoolteams en directies in veranderingsprocessen. Karel ondersteunt eveneens scholen rond het werken aan sterktes in multiculturele groepen. Daarnaast is Karel onderzoeker bij het expertisecentrum Education & Development.

Praktische info

Je kiest een dag en locatie:

  • 23 april 2026 in Diepenbeek

of

  • 8 mei 2026 in Heverlee
Datum en locatie (met begin- & einduur)
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Hertogstraat
Prijs

Standaardprijs: 110 euro, inclusief broodjeslunch.

Als je de volledige masterclass volgt, dan krijg je 1 lesdag én 1 intervisiemoment gratis aangeboden. Dit is enkel geldig voor deelnemers die zich inschrijven voor de 5 navormingen rond 'Werken met superdiverse klassen'.

Contact

Karel Moons

Karel
Moons
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Analytisch nummer
5101001000
Interne referentie
ED00218