
Wiskunde is kinderspel!
Vanuit het spontane spel van kleuters doelgericht naar ontwikkelen en oefenen van wiskundevaardigheden binnen activiteiten en hoeken. In het spontane spel van kleuters merken we regelmatig wiskundig handelen op. Wanneer we die observaties aangrijpen en koppelen aan groeilijnen en leerplannen, kunnen we dat spontane spel optillen zodat kinderen er nog meer uit meenemen.
In deze vorming leer je hoe je die beweging maakt: van opmerken waar de wiskunde zit, die spontane interesse koppelen aan leerplan en groeilijnen en ze dan verdiepen binnen een geleide activiteit, om inzichten daarna verder uit te breiden naar uitnodigingen en uitdagingen in de speelzones en hoeken in je klas.
Hilde Stroobants
Hilde Stroobants verdiepte zich als lerarenopleider en onderzoeker in leerprocessen, denkstimulering, reflectie en actieonderzoek als methode om zich voortdurend te professionaliseren met het oog op het optimaliseren van het leerproces bij leerlingen.