Wanneer peuters en jonge kleuters spontaan aan de slag gaan met Loose Parts, kan je in hun handelen vaak al herkennen wat er in hun hoofdjes omgaat. Wat doen ze concreet? Welke denk- en handelingsschema’s kan je daarin herkennen? Welke vaardigheden en inzichten ontwikkelen ze daarmee? En hoe bouw je daar dan op verder in het aanbod dat je voor hen samenstelt?

Dit aanbod bestaat uit twee online sessie met volgende invulling:

  • Sessie 1: Stenen, stokken, dopjes, houten plankjes: ze zitten in de lift als open-ended spelmateriaal, als loose parts of losse stukjes. Welke loose parts materialen, welke opstellingen en afspraken kan je inzetten om het initiatief, de creativiteit en het probleemoplossend denken bij kleuters uit te nodigen?

 

  • Sessie 2: Welke denk- en handelingsschema’s herkennen we in het spontaan spel van kinderen met loose parts? En hoe kunnen we dat denken en handelen verder verbreden, verdiepen of optillen naar een hoger niveau?
Doelgroep

Leerkrachten, schoolteams, directies kleuteronderwijs

Lesgever

Hilde Stroobants is gepassioneerd door het leren van kleine en grote mensen en vooral door de rol die je daar als leer-kracht in kan spelen. Ze houdt een oog op wat daarrond op verschillende plekken van de wereld gebeurt en dat leidde tot onderzoeks- en ontwikkelwerk rond onder andere:

  • zichtbaar leren bij jonge kinderen,
  • op groei gerichte mindset ondersteunen,
  • agency (stem, keuze en eigenaarschap) in samen leren.

Ze brengt een sterk praktijkgericht verhaal voor wie het leren van kinderen wil ondersteunen en versterken.

Locatie en datum
Online
Online
Prijs
€ 60Standaard
€ 15Student
€ 42UCLL-personeel
Contact praktisch
Analytisch nummer
5 10 10 01 000
Interne referentie
NAV-ED-LEU-2021-009
Deze navorming is ook op maat beschikbaar
Misschien ben je ook wel geïnteresseerd in

Andere navormingen voor het kleuteronderwijs