De motivatie om interdisciplinair aan de slag te gaan is groot in het onderwijs. Zo maken interdisciplinaire thema’s of big questions het mogelijk om vakken te koppelen aan de actualiteit. Het vormt tevens een krachtige stimulans om vakken te integreren én interdisciplinair samen te werken.
De vraag die ons allen bezig houdt, is die naar de kwaliteit van vakkenintegratie. Namelijk: Hoe komen we tot betekenisvol leren, zowel vakoverstijgend als vakgericht? We willen recente bevindingen hieromtrent delen met scholen die geïntegreerd willen werken.
We bieden een methodiek en good practice die je op weg kan helpen om binnen je eigen schoolcontext aan de slag te gaan met vakkenintegratie. Uit de praktijk is immers gebleken dat veel leerkrachten behoefte hebben aan kennis over hoe je vakken op een gefundeerde wijze kan integreren zodat de vakgebonden doelen worden behaald zonder aan niveauverlaging te doen.
Wij willen ondersteuning bieden door de professionele ontwikkeling van een lerarenteam te begeleiden in het ontwerpen van zulke projecten, de integratie in het curriculum te bespreken en draagvlak en betrokkenheid te creëren in de school. We nemen jullie alvast mee in een methodiek waarin je samen gaat ontwerpen met oog op het versterken van de kennis van de vakken.