In het kleinschalig wonen ruilen we de traditionele zorgvisie in voor een persoonsgerichte aanpak met aandacht voor de omgeving waarin bewoners en zorgverleners zich bevinden. De regie ligt in handen van de bewoner en de zorgverleners ondersteunen.
Dit vraagt van de medewerkers een fundamenteel andere manier van werken. Een theoretische opleiding volstaat niet om deze verandering door te voeren op de werkvloer. Daarom biedt dit tweedaags simulatietraject de mogelijkheid aan personeelsleden en/of studenten om zelf aan de slag gaan met die nieuwe vorm van samenleven. Het traject is praktijk georiënteerd en legt de focus op wonen en welzijn van de bewoner in een kleinschalige huiselijke omgeving.
Tweedaagse simulatietraject persoonsgerichte zorg voor personen met dementie: De schoolstraat
Kruimelpad
Wat is het concreet?
Voor wie is het?
Voor alle zorgprofessionals en/of studenten die zelf willen ervaren wat de meerwaarde is van het kleinschalig wonen en werken met personen met dementie of die daar interesse in hebben.
Hoe wordt dit aangepakt?
De deelnemers worden via simulatie ondergedompeld in de moderne dementiezorg. Door middel van een intensieve praktijksimulatie, afgewisseld met reflectie, “beleven” de medewerkers deze woon/zorgvisie met al zijn uitdagingen en mogelijkheden en krijgen ze zeer concrete handvatten om samen met de bewoners het dagdagelijkse leven vorm te geven.
Duur: 2 dagen inclusief overnachting
Locatie: eigen WZC of een andere locatie is mogelijk
Werkwijze: twee deelnemersgroepen van maximum 12 personen, verdeeld over 2 aanpalende afdelingen worden begeleid door vier begeleiders (trainers, observatoren en administratieve support). Een derde lokaal dient als centrale uitvalsbasis. Begeleiders spelen verschillende rollen, zetten dagelijks situaties neer en brengen dilemma’s in. De deelnemers verplaatsen zich in verschillende rollen (bewoner, observator, zorgverlener).
De simulatiedagen zijn in verschillende blokken verdeeld: praktijk, reflectie en opdrachten. De praktijkblokken zijn een nabootsing van de werkelijkheid. Door in de huid van de bewoners te kruipen voelen de deelnemers aan den lijven hoe hun positie is. Bijvoorbeeld wanneer er over je heen gepraat wordt versus wanneer je betrokken wordt. Andere deelnemers zitten in de rol van zorgverlener en gaan om met de situatie waarin ze geplaatst worden. Daarnaast zijn er twee observatoren die dingen zien waar de deelnemers zichzelf dikwijls niet van bewust zijn.
Acteurs brengen tijdens deze praktijkblokken allerlei dagelijkse situaties tot leven. Ze zijn afwisselend familielid, ergotherapeut, onderhoudsman, leidinggevende,..
In deze blokken wordt gewerkt aan:
- Focus op WONEN en WELZIJN
- Leren omgaan met dagdagelijkse praktijken
- Verdiepen in wie de bewoner is en hoe deze zich veilig en thuis kan voelen op de afdeling
- Zorg dragen voor continuïteit in de zorg
- Afspraken en beloftes overdragen en toetsen
- Flexibel leren omgaan met wat zich aandient
- Zelfstandig leren werken en actie ondernemen
- Creatief tot oplossingen komen
De deelnemers doorlopen een aantal thema’s onder leiding van de trainers: ‘ik en de bewoner’, ‘ik en het team’ en ‘ik en de familie’.
Regelmatig reflecteren de deelnemers op hun ervaringen. Trainers stimuleren het benoemen van waargenomen gedrag.
In de praktijk is gebleken dat de simulatie onmiskenbaar teamversterkend is en een ondersteunend effect heeft.
Waarom is dit interessant voor deze doelgroep?
Doelstellingen van ‘De Schoolstraat’:
- Bewust worden van de behoeften van een bewoner met dementie
- Eigen maken van het gedachtengoed van kleinschalig wonen op een grootschalige afdeling
- Weten door ondervinding welk professioneel gedrag wel en niet werkt
- Focus verleggen van “zorgen voor” naar “samenleven met”
- Geprikkeld zijn om actief mee te denken over de dagelijkse invulling
- Bewust worden van taakinvulling en verantwoordelijkheid op de afdeling
- Ontwikkeling van teamwerk
- Vaardigheden leren om zelfstandig en samen te werken
- Communiceren op een adequate manier
- Constructieve feedback geven
Waar gaat het doorgaan?
De opleiding kan worden georganiseerd bij de organisaties zelf of op een andere locatie naar keuze.