De drie auteurs zijn als praktijkonderzoekers verbonden aan het expertisecentrum Education & Development van UCLL. Daar timmeren ze aan de brug tussen inzichten uit onderwijsonderzoek en de talenklas.
Karen De Jonghe is ook lerarenopleider Nederlands in de opleiding secundair onderwijs van UC Leuven (UCLL), waar ze met studenten nadenkt over taalbeschouwing, schrijfvaardigheid en vakdidactiek. Haar onderzoek focust op het ondersteunen van leerprocessen van studenten en leerlingen, meer specifiek op het ontwikkelen van cognitieve en metacognitieve denkvaardigheden, op leren als transfer en op effectieve feedback.
Katrien Dewaele is ook lerarenopleider Frans in de opleidingen bachelor lager onderwijs en secundair onderwijs van UC Leuven (UCLL), waar ze zowel taalvaardigheid Frans als vakdidactiek doceert. Haar onderzoekswerk focust op de vraag hoe leerprocessen effectief begeleid kunnen worden op een onderzoeksgeïnformeerde manier en waarbij technologie ondersteunend kan zijn. Ze is expert binnen het domein van de vreemdetaaldidactiek.
Tinne Van Camp is ook pedagoog in de opleiding bachelor secundair onderwijs van UC Leuven (UCLL), waar ze leerpsychologische vakken doceert. In haar onderzoek en onderwijspraktijk vertaalt ze cognitief neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten naar de klaspraktijk. Ze bouwde vooral expertise op rond de topics leerprocessen effectief begeleiden, neuropedagogiek, formatief evalueren, zelfsturing en reflectie.