Hoe houd je je senior-leraren (45+) positief en betrokken aan het werk?

Nu de pensioenleeftijd systematisch opgetrokken wordt, is het van belang om alle senior-leraren duurzaam inzetbaar te houden. Wat maakt de groep van senior-leraren bijzonder? Wat hebben zij nodig om gezond én energiek aan de slag te blijven? Wij geven graag inzichten mee over hoe je hiermee op je school aan de slag kan, zowel op het niveau van de individuele leraar als de brede schoolcontext.

 

Deze navorming kan ook op maat gegeven worden

Doelgroep

Schoolleiders en beleidsondersteuners van scholen en scholengemeenschappen.

Doelstellingen

 In deze nascholing:

  • maak je kennis met de bevraging om het beleid rond senior-leraren vanuit het perspectief van je hele lerarenteam in kaart te brengen.
  • leer je hoe je de instrumenten kennen, waarmee senior-leraren hun loopbaan in kaart brengen.
  • leer je de insrumenten hanteren om jouw team te begeleiden in het uitwerken van een beleidsplan voor senior-leraren (45+).
  • bepaal je voor jouw school een plan van aanpak zodat je op het volgende beleidsteam sterk aan het werk kan.
Programma

In het tweejarig onderzoeksproject 'duurzame inzetbaarheid senior-leraren' vertrok van een literatuurstudie, waarin een bevraging werd ontwikkeld die door 621 leraren werd ingevuld. Belangrijke bevindingen waren dat alleen compenserende maatregelen voor senior-leraren niet werken, dat er veel ruimte is om via het duurzaam inzetten van senior-leraren aan het lerarentekort te werken, dat een cruciale voorwaarde is dat senior-leraren voor zichzelf een helder toekomstperspectief ontwikkelen en dat het beleid zich moet kunnen aanpassen aan de individuele ambities van die leraren.

Het team ontwikkelde daarom twee sets van instrumenten. De ene set dient om de senior-leraar te ondersteunen om dat toekomstperspectief helder te krijgen. Deze zet staat op de site en kan vrij gebruikt worden. De andere set helpt schoolteams om hun beleid vorm te geven. De bevindingen uit de literatuur werden op de site in stelllingen verwerkt. Tot slot werd de bevraging aangepast zodat scholen er hun beginsituatie mee in kaart kunnen brengen.

In de nascholing maak je met al dit materiaal kennis. We leren je om de tools voor senior-leraren te begeleiden. We vertellen wat de voornaamste bevindingen uit de literatuur zijn. We leren hoe je jouw team kan begeleiden om de instrumenten voor het beleidsteam in te zetten en we vertellen hoe je de bevraging kan gebruiken (en onder welke voorwaarden).

Het vertrekpunt van deze studie was een positieve benadering en waardering van de senior-leraar. Daardoor helpt het materiaal om met hen een positief verhaal te schrijven.

Begeleider

Ine Bogaerts

Ine
Bogaerts
Hogeschool UCLL

Ine Bogaerts is lerarenopleider binnen de Verkorte Educatieve Bachelor- Educatief graduaat en als praktijkonderzoeker verbonden aan het centrum Education & Development.

Karel Moons

Karel
Moons
Docent
UCLL

Karel Moons werkt al meer dan 25 jaar in en voor het onderwijs op projectmatige basis. Hij begeleidde tal van veranderingsprocessen, zowel inhoudelijk-didactisch als meer beleidsmatig.

Praktische info

 Breng een laptop (met kabel) mee en schrijfgerief.

Datum en locatie (met begin- & einduur)
UCLL Campus Hertogstraat
Prijs

€ 150, incl. broodjeslunch

Contact

Ine Bogaerts

Ine
Bogaerts

Karel Moons

Karel
Moons
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Analytisch nummer
5101001000
Interne referentie
ED00187