UCLL zet al geruime tijd in op praktijkonderzoek net omdat ze daardoor unieke leerervaringen kan aanbieden aan haar studenten. In dat kader maakt UCLL Research & Expertise met 3.000 uren expertise, mensen en middelen vrij om met haar onderzoekers op zoek te gaan naar een nieuw evenwicht. Pieter Willems, directeur UCLL Research & Expertise: “Maatschappelijke dienstverlening is als hogeronderwijsinstelling natuurlijk deel van onze taak. Die stemmen we af in functie van de noden van de sectoren waarin we actief zijn. En die noden situeren zich voor een groot stuk in de nasleep van de game changer die COVID-19 is.”
De honderden onderzoekers die de hogeschool rijk is, bieden momenteel al directe ondersteuning aan in verschillende sectoren. Haar experten werkten bijvoorbeeld mee aan het opzetten van ‘1712’, de hulplijn voor burgers die vragen hebben over onder meer huishoudelijk geweld en aan het mee digitaal mee aan boord houden van kansarme kinderen en jongeren.
Maar UCLL wil tijdig vooruit kijken naar wat er op de maatschappij afkomt – ook na de huidige crisis. Pieter Willems, directeur UCLL Research & Expertise: We gaan nu aan de slag om een aangepast aanbod te formuleren op basis van wat er leeft in de sectoren waarin we actief zijn: welzijn, gezondheid, technologie, management en onderwijs.
Het multidisciplinair onderzoeksteam zal ter beschikking staan om vragen te beantwoorden, adviesgesprekken te voeren en kennis te delen om zo antwoorden te bieden op complexe uitdagingen. “De focus ligt op directe en brede maatschappelijke inzetbaarheid. We hopen voor het einde van het academiejaar klaar te zijn met het voorbereidende werk en starten eind augustus met de concrete cases op basis van interactie tussen werkveld en de experten.