AI als bondgenoot van de op groei gerichte leercultuur in het middelbaar vreemdetaalonderwijs

ChatGPT maakte Generatieve AI brandend actueel en zet de maatschappij en het onderwijs op stelten. Vooral in het vreemdetaalonderwijs vrezen onderzoekers en leerkrachten dat AI de voorwaarden van een op groei gerichte leercultuur onderuit kan halen. Door hun doen en denken uit te besteden aan AI worden deze leerlingen verhinderd om diep te leren én creëert er zich een illusie van taalvaardigheid. Dit risico is vooral groot voor novice learners, die – in tegenstelling tot expert learners – nog geen solide kennisbasis of metacognitieve denkvaardigheden hebben ontwikkeld. Daarnaast bestaat de vrees dat leerlingen te afhankelijk worden van AI, waardoor ze bepaalde taalvaardigheden onvoldoende automatiseren. Ook de motivatie om vreemde talen te willen leren komt onder druk te staan. 
AI is here to stay; het negeren of weren is niet opportuun. Meer zelfs, wanneer doelgericht ingezet, biedt AI (leer)voordelen voor zowel leerkrachten als leerlingen. Veel vreemdetaalleerkrachten willen of zijn er zelf(s) mee aan de slag, maar weten alleen (nog) niet (voldoende) hoe AI optimaal in te zetten in hun les. Ook leerlingen zoeken naar inzicht in AI en de impact ervan op hun welbevinden. 
In dit onderzoek brengen we wetenschappelijke inzichten samen en gaan de onderzoekers samen met teams van leerkrachten aan de slag om na te gaan hoe AI in het middelbaar vreemdetaalonderwijs ingezet kan worden zodat het de leercultuur ondersteunt. Doorheen het onderzoek leren leerkrachten en leerlingen op een verantwoorde manier AI implementeren zodat het effectief een bondgenoot wordt van de leercultuur eerder dan dat de leercultuur onder druk komt te staan. We reiken kennis over AI en inzichten in verantwoord AI-gebruik aan en dagen leerkrachten uit om zich de rol van ontwerper aan te meten. 
Door de vinger aan de pols te houden bij leerlingen en leerkrachten gaan we na hoe het ontwerp- en implementatietraject impact had op de leercultuur en de AI self-efficacy van leerkrachten. We stimuleren future (AI) literacy en reflecteren over de potentiële evolutie van het vreemdetaalcurriculum op (middel)lange termijn.

Code
PWO AI2ImproveFLL 25
Startdatum
Einddatum
Financieringskanaal
PWO-middelen
PWO_Projectmatig onderzoek
Projectleider
Partners
  • UC Leuven (BE)