Daar maak ik (geen) TIJD voor

Tijd is een kostbaar goed in het onderwijs. “Wanneer moet ik dat er nog bij doen?”, “Ik heb daar geen tijd voor.” … Dagelijks hoor je uitspraken over “tijd” in leraarskamers, wandelgangen op school, in de media… In dit projectvoorstel maken we overtuigingen van leerkrachten over tijd zichtbaar én bespreekbaar en onderzoeken we de invloed daarvan op hun professionele ontwikkeling. Zo willen we leerkrachten in beweging zetten om hun eigen overtuigingen over tijd te onderzoeken en zo ruimte te maken voor hun professionele ontwikkeling. Om dit te realiseren zullen we intensief werken met leerkrachten. We brengen hun overtuigingen in kaart via een enquête en gesprek om vandaaruit hun overtuigingen te be-grijpen en te be-wegen. Doorheen het traject houden leerkrachten een videodagboek bij waarin ze ‘rapporteren’ over hun overtuigingen en tijdsbesteding. Daarnaast krijgen leerkrachten informatie over de dynamiek van overtuigingen, brengen ze hun eigen tijdsgebruik in kaart, leren ze nieuwe vaardigheden, gaan ze op zoek naar hun zorgen onder overtuigingen… Kortom we zoeken samen met hen naar manieren om te be-wegen in hun overtuigingen over tijd. Na het traject gaan we, via enquête en gesprek, na in welke mate leerkrachten be-wogen zijn in hun overtuigingen. Dit onderzoek is geen “one-fits-all solution”, wel een samen zoeken naar wat leerkrachten kan helpen om hun professionele ontwikkeling te stimuleren vanuit hun overtuigingen over tijd.

Code
DEF TIJD 22
Startdatum
Einddatum
Financieringskanaal
UC Leuven Education & Development
Projectmedewerker
Expertisecentrum