Didactica Inclusiva: Op zoek naar een krachtige verbinding tussen vakdidactische competenties en inclusief-pedagogische klasmanagementvaardigheden
Didactica Inclusiva: Op zoek naar een krachtige verbinding tussen vakdidactische competenties en inclusief-pedagogische klasmanagementvaardigheden
De samenleving wordt steeds diverser en multicultureler, waardoor leraren meer en meer een noodzaak voelen om expertise op te bouwen in een cultureel inclusieve pedagogie. Het integreren van culturele achtergronden van studenten in het curriculum maakt leren relevanter en boeiender voor iedereen, wat leidt tot betere kansen en verhoogde betrokkenheid. Tegelijkertijd is er bezorgdheid over de basisgeletterdheid in taal en wiskunde, wat de noodzaak benadrukt van sterke vakdidactische competenties van leraren. De Franse pedagoog Philippe Meirieu stelt echter dat deze twee hand in hand kunnen of moeten gaan (Meirieu, 2019). Dit PWO-project tracht een kwalitatieve vakdidactische aanpak te verenigen met een cultureel inclusieve pedagogie.
Bij de start van het project bekijken we of en welke culturele perspectieven en bijdragen in het huidige curriculum voorkomen in leerplannen en handboeken voor wiskunde en taal. Besteedt men bv. aandacht aan Arabische wiskunde of Arabische invloeden op onze taal? Ook onderzoeken we welke didactisch-pedagogische principes er op grond van onderzoek worden aangereikt als je succesvol wil inzetten op cultureel inclusief onderwijs.
In een tweede fase zullen we samen met leraren en leraren in opleiding cultureel diverse leermaterialen ontwikkelen voor de vakken moderne talen en wiskunde-wetenschappen die meer cultureel diverse inhouden aanbieden. Deze leermaterialen zullen geïmplementeerd worden in een middelbare school en we zullen bestuderen hoe leraren dit in de praktijk brengen. Tenslotte zullen we nagaan hoe leraren, leerlingen, leraren in opleiding en lerarenopleiders de ontwikkelde leermaterialen waarderen
- UC Limburg (BE)