Digitale school lerarenopleiding secundair onderwijs
In een samenleving gekenmerkt door razendsnelle technologische evoluties, wordt naar het onderwijs
gekeken om jonge burgers hierop voor te bereiden. Recent werd duidelijk dat 7 op 10 Vlaamse leerkrachten
zich onvoldoende opgeleid voelt om met nieuwe technologieën om te gaan (VRT NWS, 2023). Bijgevolg
vormt het voor lerarenopleidingen een voortdurende uitdaging om toekomstige leerkrachten en diens
lerarenopleiders uit te rusten met de nodige digitale competenties. In het project ‘De Digitale School:
Lerarenopleiding’ hebben alle Vlaamse hogescholen zich verenigd om expertise en good practices te delen
zodat samen één gemeenschappelijk doel bereikt kan worden, namelijk het inbedden van het DigCompEdu
raamwerk binnen alle lerarenopleidingen van de clusters (1) educatieve bacheloropleiding lageronderwijs,
(2) educatieve bacheloropleiding lager onderwijs en (3) educatieve graduaats- en bacheloropleiding
secundair onderwijs.
- Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen (BE)
- Arteveldehogeschool (BE)
- Erasmushogeschool Brussel (BE)
- Hogeschool Gent (BE)
- Hogeschool West Vlaanderen (BE)
- Karel de Grote Hogeschool (BE)
- Katholieke Hogeschool Vives Zuid (BE)
- Odisee (HUB) (BE)
- PXL (BE)
- Thomas More (BE)