Euregionaal coördinatie- en expertisecentrum voor buurtalen en interculturele competenties
Het project "EMR Lingua" is een project dat wordt gefinancierd door het Interreg-programma van de Euregio Maas-Rijn. Dit programma wordt gefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Het project krijgt ook financiële steun van de regionale autoriteiten.
De Europese Commissie schrijft in haar “Border Orientation Paper - Euregio Meuse-Rhine” dat het belangrijk is dat de inwoners van de EMR elkaars talen beheersen, om daarmee een goede grensoverschrijdende samenwerking mogelijk te maken. De EU streeft ernaar de mobiliteit en verstandhouding tussen culturen te bevorderen. In dit verband heeft de EU het leren van talen aangewezen als een belangrijke prioriteit. Een van de doelstellingen van het Europese taalbeleid is dan ook dat iedere Europese burger naast zijn moedertaal twee andere talen beheerst. Waar kun je dit beter trachten te realiseren dan in de drietalige EMR?
Met dit project wordt beoogd om de positie van de buurtalen Frans, Duits en Nederlands en de aandacht voor interculturele competenties in het primair, secundair en beroepsonderwijs in de EMR te versterken, met als doel dat de grenzen minder een belemmering vormen op het gebied van de arbeidsmarkt, studeren en wonen. Door de versterking van de kennis van de buurtalen en verwerving van interculturele competenties wordt het potentieel van de euregio als geheel beter benut. Ook in de drietalige EMR zien we een afnemende belangstelling voor en beheersing van de buurtalen ten gunste van het Engels. Paradoxaal genoeg leidt de toenemende internationalisering niet tot meer interesse in de taal van de buren of een betere beheersing van de buurtaal. Op het gebied van werken en studeren in het buurland of in de buurregio vormt taal voor velen nog een barrière, hetgeen zijn weerslag vindt in het relatief gering aantal mensen dat aan de andere kant van de (taal)grens werkt of studeert. Belangrijke kansen blijven onbenut.
Het wordt steeds moeilijker om burtaaldocenten te vinden. Oplossingen zijn te vinden in aantrekkelijke lessen door inzet van native speakers en het gebruik van attractief (digitaal) euregionaal lesmateriaal en door uitwisselingen en bezoeken, waardoor leerlingen in direct contact komen met de buurtaal, buurtaalsprekers en buurregio’s. De mogelijkheid van het behalen van certificaten (voor leerlingen) en labels (voor scholen) kunnen als extra stimulans dienen en de kansen op de euregionale arbeidsmarkt (en daarbuiten) versterken. De directe nabijheid van drie talen biedt enorm veel mogelijkheden om op een natuurlijke, ongedwongen wijze met de buurtaal en de sprekers van die taal in contact te komen en de benodigde interculturele competenties te ontwikkelen. Veel van de initiatieven tot nog toe zijn echter fragmentarisch en hangen erg af van persoonlijk initiatief en projectfinanciering. Meer samenhang en samenwerking tussen de verschillende initiatieven is dan ook wenselijk. Om het buurtaalonderwijs in de EMR een duurzame structuur te geven en kennis en kunde euregionaal te bundelen en synergie-effecten te creëren, dient met behulp van dit project een euregionaal coördinatie- en expertisecentrum te worden opgericht, van waaruit een netwerk van scholen, docenten en andere experts op het gebied van buurtaalonderwijs en interculturele competenties wordt onderhouden en ondersteund. Dit centrum zal dienen als centraal aanspreekpunt voor grensoverschrijdende uitwisseling tussen docenten, best practices, bijscholing en workshops, schooluitwisselingen en -bezoeken en individuele uitwisselingen van leerlingen danwel studieverblijven in het buurland of de buurregio.
Ook het beheer van de schoollabels Euregioprofielschool en Euregioschool zal bij het coördinatiecentrum worden ondergebracht. Tevens coördineert, faciliteert en ondersteunt het centrum bij het actualiseren en uitwisselen van bestaand euregionaal lesmateriaal en vooral ook bij het ontwikkelen van attractief digitaal lesmateriaal in de drie euregiotalen. De projectperiode dient ervoor om een euregionaal coördinatie- en expertisecentrum voor buurtalen en interculturele competenties op te zetten. Door dit centrum onder te brengen bij een sinds tientalen jaren opererende grensoverschrijdende organisatie als het EMR-bureau, is het euregionale en structurele karakter gewaarborgd. De deelname van de universiteit Maastricht (ITEM), en UCLL en geassocieerde partners Hogeschool Zuyd en Nederlandse Taalunie en Nuffic waarborgt een wetenschappelijke begeleiding van het project. Voor de duurzaamheid is het van belang dat het centrum na het project structureel door en vanuit de deelregio’s van de EMR wordt gedragen.
Klik hier voor info over de projectpartners.
- Bezirksregierung Köln (DE)
- Das Pädagogische Landesinstitut Rheinland-Pfalz (DE)
- EP-Nuffic (NL)
- Euregio Meuse-Rhine (BE)
- Kreisverwaltung Düren (BE)
- Kreisverwaltung Euskirchen (DE)
- Kreisverwaltung Heinsberg (DE)
- Maastricht University (NL)
- Ministerium der Deutschsprachigen Gemeinschaft Belgiens (BE)
- Nederlandse Taalunie (NL)
- Province de Liège (BE)
- Stichting Voortgezet Onderwijs Parkstad Limburg SVOPL (BE)
- StädteRegion Aachen (DE)
- Vogelsang IP (Ordensburg) (DE)
- Zuyd Hogeschool (NL)