FLEXIO: flexibel professionaliseren rond flexibel onderwijs en diversiteit

Hoe maak je leraren, student-leraren en lerarenopleiders sterk(er) in het creëren van een inclusieve leeromgeving binnen een steeds diversere leeromgeving? Op dit vraagstuk biedt Flexio een antwoord door het verbinden van de kracht van collectief leren, het creëren van fysieke en digitale leer- en professionaliseringskansen rond diversiteit en het duurzaam borgen en toegankelijk maken van praktijkgerichte kennis en tools gekoppeld aan concrete leervragen. We piloteren hiervoor innovatieve invullingen binnen het basisonderwijs van de stage voor student-leraren, stagebegeleiding, community service learning en van een professionaliseringsaanbod vanuit de lerarenopleidingen en pedagogische begeleiders.
De doelstelling van dit pilootproject is om een phygital leeromgeving (FLEXIO) te ontwikkelen die collectief leren tussen leraren, student-leraren, lerarenopleiders en pedagogische begeleiders rond handelingsgericht en inclusief werken faciliteert en de resultaten daarvan verduurzaamt. De output bestaat uit een blauwdruk voor het opzetten van een leergemeenschap tussen lerarenopleidingen, scholen en pedagogische begeleiders met ruimte voor professionalisering binnen én buiten de klaspraktijk en een online leerplatform om de mix van fysiek en digitaal collectief leren te faciliteren en praktijkgerichte, evidence informed inzichten en tools rond diversiteit en inclusief werken breed toegankelijk te maken.
We piloteren drie soorten trajecten die zich onderscheiden in de intensiteit van de samenwerking en in de verhouding fysiek en digitaal collectief leren. Tijdens het eerste projectjaar loopt een intensief ontwikkeltraject met twee scholen die deel uit maken van het vast stagenetwerk van de lerarenopleiding (maxi-traject), en met één school die geen deel uit maakt van dit netwerk (medium-traject). Parallel loopt een light-traject op afstand met minstens 16 scholen, brede school partners en andere stakeholders. In het tweede projectjaar worden de inzichten en tools doorontwikkeld, geïmplementeerd en uitgetest binnen vijf bijkomende scholen. Het light-traject loopt eveneens door in jaar twee. De processen en effecten van het pilootproject worden wetenschappelijk opgevolgd via de onderzoekstechniek van ‘Impact Harvesting’.

Code
DEP Flexio 21
Startdatum
Einddatum
Financieringskanaal
Vlaamse Overheid - Departement Onderwijs en Vorming
Projectleider
Expertisecentrum
Partners
  • Arteveldehogeschool (BE)
  • Federatie van Onafhankelijke Pluralistische Emancipatorische Methodescholen (BE)
  • Universiteit Antwerpen (BE)