Framework voor de taalmindset: motor voor een onderzoeksgeïnformeerd en effectief (vreemde)taalonderwijs

Er leven veel onderliggende overtuigingen bij leerlingen en leerkrachten in de lessen (vreemde) taal. Deze overtuigingen sturen het leren en dat kan zowel bevorderlijk zijn of net het leren in de weg staan. Een growth mindset als ‘belief’ zowel bij leerlingen als bij leerkrachten is dus cruciaal voor de leercultuur in de klas.  Maar ook al is geloof noodzakelijk, het is niet voldoende om leerlingen effectief te laten groeien.  Je hebt als leerkracht en als leerling ook een aanpak en strategieën nodig om effectief te kunnen groeien en dat zijn best strategieën waarvan de waarde uit onderzoek blijkt en die een expert-leraar flexibel kan inzetten in de klas. Aan de slag op een onderzoeksgeïnformeerde manier dus. Binnen dit PWO-project worden deze onderzoeksgeïnformeerde inzichten uitgewerkt in het framework van de taalmindset en geconcretiseerd in suggesties/voorbeelden/interventies voor de (vreemde)taalklas. Zo slaat het framework een brug tussen onderwijsonderzoek enerzijds en de (vreemde)taalklas anderzijds.

Code
PWO FrameIt 19
Startdatum
Einddatum
Financieringskanaal
Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek
Projectleider
Expertisecentrum
Partners
  • CeSMOO (BE)
  • Heilig Hartinstituut Heverlee (BE)
  • Katholiek Onderwijs Vlaanderen (BE)
  • Universiteit Antwerpen (BE)
  • Visible Learning - leren zichtbaar maken (BE)