FUNFORLAB: Promoten van het beroep van Medisch Laboratorium Technoloog (MLT), de kwaliteit van de opleiding en beroepsmobiliteit in de euregionale Maas-Rijn regio (EMR), en dit door het ontwikkelen en aanbieden van de FunForLab ICTE tool
Doel van het project
Het volledige FUNFORLAB project draait rond een ICTE serious game, dewelke zal worden geïmplementeerd door de diverse opleidingen tot medisch laboratorium technoloog (MLT) verspreid over de Euregio Maas-Rijn (EMR) en daarbuiten.
Het succes van de tool en de duurzame implementatie ervan zal worden verzekerd door:
- de doelgroepen (nl. MLT-docenten en studenten, en professionals werkzaam in laboratoria) volop te betrekken in de ontwikkeling van het serious game;
- de tool vrij toegankelijk te maken voor iedereen (“Open Access”);
- duidelijke instructies te voorzien in handleidingen voor gebruik van de tool;
- de tool te integreren in een pedagogisch draaiboek (dat wordt aangeboden samen met de tool) voor initiële en voortgezette MLT-opleidingen.
Naast het ontwerp en de ontwikkeling van het serious game, heeft het project de doelstelling om:
- inzetbaarheid van MLT’ers op de arbeidsmarkt te verbeteren door specifieke skills in het werken met automaten te versterken via het serious game;
- interregionale mobiliteit van studenten en professionals te bevorderen;
- middelbare scholieren warm te maken voor wetenschappelijke beroepen waaronder MLT, door verspreiding van het serious game in de middelbare scholen zelf, op studiebeurzen, sociale media/netwerken, etc.
Acties
Het project start met een euregionale SWOT-analyse aangaande verschillende aspecten van de MLT opleidingen in de EMR regio. Tijdens een bijeenkomst hiertoe worden de vertegenwoordigers van alle doelgroepen samengebracht.
De resultaten van deze SWOT-analyse zullen worden gebruikt voor:
- ontwerpen en ontwikkelen van de serious game FUNFORLAB;
- bepaling van de behoeften van MLT-cursisten in de EMR, in termen van een virtuele opleiding voor het werken met automaten;
- het delen van goede en innovatieve onderwijspraktijken
Op basis van deze resultaten zullen een strategisch plan voor de ruime verspreiding van goede praktijken en een euregionaal pedagogisch draaiboek voor de implementatie van het serious game worden ontwikkeld.
Vervolgens wordt een prototype van het serious game ontwikkeld, getest en kritisch geëvalueerd tijdens workshops voor de diverse doelgroepen.
Door middel van deze seminaries en workshops zullen de partners een duurzame virtuele FUNFORLAB gemeenschap creëren met alle deelnemers. Deze gemeenschap wordt onderhouden via nieuwsbrieven en forums die beschikbaar zijn op de FUNFORLAB website (www.funforlab.eu).
Support
Het FUNFORLAB project wordt gesteund door het Interreg V-A Euregio Maas-Rijn programma, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, Wallonië en de Federatie Wallonië-Brussel (de Franse Gemeenschap) in België, de provincie Limburg in Nederland, en de regio Noordrijn-Westfalen in Duitsland.
- Centre de recherche des instituts groupé CRIG de la Haute Ecole Libre Mosane (BE)
- Formations continues & recherche (FoRS) (BE)
- Le Centre de Coopération Technique et Pédagogique (BE)
- Uniklinik RWTH Aachen (DE)
- University College Leuven-Limburg - UC Limburg vzw (BE)
- Zuyd Hogeschool (NL)