Het potentieel van digitale buurtplatformen voor zorg- en welzijnsprofessionals

Zorg- en ondersteuningsvragen van mensen aan zorg- en welzijnsprofessionals zijn steeds complexer, met aandachtspunten op verschillende domeinen (biologisch, psychologisch, sociaal, …). Er wordt dan ook van zorg- en welzijnsprofessionals verwacht dat ze aandacht hebben voor al die aspecten, en dat ze meer met elkaar samenwerken. Aansluitend is er ook de evolutie om meer ‘buurtgericht’ te gaan werken. Zorg- en welzijnsprofessionals die zich concentreren op een aantal buurten, leren de inwoners van die buurten diepgaander kennen, kunnen hun vragen beter beantwoorden, kunnen makkelijker samenwerken met andere professionals uit de buurten, kunnen inwoners stimuleren om elkaar te helpen, …

Digitale buurtplatformen kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Zo’n platform is een sociaal netwerk van buurtbewoners die informatie uitwisselen, discussies voeren en hulp vragen aan elkaar. Steeds meer steden en gemeenten in Vlaanderen gebruiken digitale buurtplatforms. Onderzoek toont dat veel buurtbewoners elkaar effectief helpen via de platforms, maar heeft nog maar weinig aandacht voor hoe zorg- en welzijnsprofessionals digitale buurtplatforms kunnen gebruiken. Er zit nochtans veel potentieel voor professionals om door te verwijzen, buren te stimuleren elkaar te helpen, samen te werken met andere professionals op het platform, …

In dit onderzoek willen we die vraag beantwoorden: wat is het potentieel van digitale buurtplatforms voor zorg- en welzijnsprofessionals? Helpen ze hen om meer aandacht te besteden aan alle aspecten van een zorg- of ondersteuningsvraag? Nodigen de platforms uit om meer samen te werken? Wat is er nodig om die doelstellingen toch te bereiken met behulp van digitale buurtplatforms? In vijf buurten met kwetsbare bewoners doen we een vragenlijst en interviews met zorg- en welzijnsprofessionals, en gaan we samen aan de slag om bijvoorbeeld vormingen of hulpmiddelen te ontwikkelen die professionals helpen om buurtplatforms in te zetten.

We ontwikkelen acties op maat in de buurten, maar onder andere ook een informatiepakket voor professionals, lokale besturen en beleidsmakers, een online leertraject alsook ‘customized’ vormingen. Het onderzoek zal zodoende een rechtstreekse impact hebben op het gebruik van digitale buurtplatforms door zorg- en welzijnsprofessionals, met meer aandacht voor alle aandachtspunten van zorgvragen en meer oog voor samenwerking. De impact kan gerealiseerd worden doorheen bijvoorbeeld buurtgerichte missie- en visieontwikkeling, competentieverrijkende vormingen en ‘buurttafels’ voor zorg- en welzijnsprofessionals. Onrechtstreeks zal het dus onderzoek ook een impact hebben op de buurt als geheel, op andere lokale professionals en beleidsmakers die lessen trekken voor andere buurten uit het grondgebied, alsook op regionale en nationale beleidsmakers en beroepsverenigingen, en tot slot op de digitale buurtplatforms via de aanbevelingen die we doen.

Code
PWO Digibuurtplatform 22
Startdatum
Einddatum
Financieringskanaal
Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek
Projectleider
Expertisecentrum
Partners
  • Eerstelijnszone Leuven (BE)
  • SAAMO Limburg vzw (BE)
  • Sociaal Huis De Semper - Tongeren (BE)
  • UC Leuven Health Innovation (BE)
  • Vlaams Instituut Eerste Lijn (BE)
  • Vlaamse Overheid - Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin (BE)
  • Vlaamse Overheid - Kabinet van Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding (BE)