Leerpunt: Begeleidingsproject brede basiszorg en verhoogde zorg

Spelen is een kernactiviteit in het leven en in de ontwikkeling van kleuters. Toch blijkt uit onderzoek dat de kwaliteit van het spel in het dagelijkse klasgebeuren vaak niet voldoende hoog is. Niet elk spel bevat dan ook voldoende leerkansen. Vooral bij het spel van kwetsbare kleuters, kleuters met verhoogde zorg, kunnen heel wat vraagtekens geplaatst worden. Kwalitatieve spelbegeleiding door een volwassene kan echter een groot verschil maken voor deze kleuters.

In dit ‘evidence informed’ begeleidingstraject verkennen we samen met leerkrachten wat de kwaliteit van spel is in hun klas en hoe spelbegeleiding hieraan kan bijdragen. In de samenwerking tussen de hogeschool en het zorgteam van de school wordt een professionaliseringstraject uitgetekend op maat van de noden in de school. Een interne spelcoach neemt de ondersteuning van leerkrachten op om noden van kleuters in spel beter te leren observeren en om spelbegeleidingsvaardigheden flexibel te leren inzetten. Via video-opnames uit de klassen wordt reflectie en leren van elkaar gestimuleerd en omgezet in doelgerichte begeleidingsacties in de klas.

In een lerend netwerk van spelcoaches uit tien diverse scholen worden enerzijds de bevindingen besproken en anderzijds de expertise omtrent spelbegeleiding verdiept vanuit onderzoek . De focus van de spelbegeleiding ligt op het stimuleren van taal-denken, zelfregulatie en executieve functies, en op samenspel. Bijzondere aandacht gaat naar de kracht van rollenspel. Het doel is om 

Spelen is een kernactiviteit in het leven en in de ontwikkeling van kleuters. Toch blijkt uit onderzoek dat de kwaliteit van het spel in het dagelijkse klasgebeuren vaak niet voldoende hoog is. Niet elk spel bevat dan ook voldoende leerkansen. Vooral bij het spel van kwetsbare kleuters, kleuters met verhoogde zorg, kunnen heel wat vraagtekens geplaatst worden. Kwalitatieve spelbegeleiding door een volwassene kan echter een groot verschil maken voor deze kleuters.

In dit ‘evidence informed’ begeleidingstraject verkennen we samen met leerkrachten wat de kwaliteit van spel is in hun klas en hoe spelbegeleiding hieraan kan bijdragen. In de samenwerking tussen de hogeschool en het zorgteam van de school wordt een professionaliseringstraject uitgetekend op maat van de noden in de school. Een interne spelcoach neemt de ondersteuning van leerkrachten op om noden van kleuters in spel beter te leren observeren en om spelbegeleidingsvaardigheden flexibel te leren inzetten. Via video-opnames uit de klassen wordt reflectie en leren van elkaar gestimuleerd en omgezet in doelgerichte begeleidingsacties in de klas.

In een lerend netwerk van spelcoaches uit tien diverse scholen worden enerzijds de bevindingen besproken en anderzijds de expertise omtrent spelbegeleiding verdiept vanuit onderzoek . De focus van de spelbegeleiding ligt op het stimuleren van taal-denken, zelfregulatie en executieve functies, en op samenspel. Bijzondere aandacht gaat naar de kracht van rollenspel. Het doel is om kwalitatieve spelbegeleiding structureel een plaats te geven in de brede basiszorg en verhoogde zorg van de scholen.

Code
VLA Spelkracht 24
Startdatum
Einddatum
Financieringskanaal
Stichting Leerpunt
Projectleider
Expertisecentrum