Onderweg met Open Dialogue

Het invoeren van “Open Dialogue” heeft als opzet om personen met een o.a. een acute psychose en hun omgeving te begeleiden én te ondersteunen om de psychotische crisis sneller te stabiliseren. Het doel is opname te vermijden door het netwerk van de persoon met een psychose te versterken en op lange termijn positieve outcomes te verkrijgen zoals minder herval in psychose, minder medicatiegebruik en meer re-integratie op de arbeidsmarkt
(Bergström et al, 2018; Olson et al. 2014; Seikkula et al. 2011).
“Open Dialogue” is een complexe benadering bestaande uit 7 kernprincipes met een specifieke inhoudelijke aanpak en belangrijke organisatorische implicaties. Door te werken via een volgehouden dialoog met diverse betrokken partijen kan een ondersteunend netwerk ontstaan dat de pijnlijke crisis dragelijker maakt.

Volgende zeven principes zijn hierbij cruciaal zo blijkt uit onderzoek van Seikkula:
1) Onmiddellijke hulp: Wachtlijsten zijn nefast op momenten van crisis. Idealiter moet er daarom binnen de 24u een eerste afspraak belegd worden.
2) Psychologische continuïteit: een geïntegreerd team bestaande uit alle noodzakelijke disciplines en specialisaties werkt zo lang als nodig door met de cliënt en de familie.
3) Verantwoordelijkheid: de eerst gecontacteerde hulpverlener organiseert de eerste ontmoeting met de cliënt, de familie en andere betrokkenen en vermijdt zo de huidige fragmentatie in het zorglandschap.
4) Sociaal netwerkperspectief: het sociale netwerk van de cliënt wordt in kaart gebracht en alle relevante personen worden in de dialoog betrokken.
5) Dialogisch werken: het creëren van een dialogische omgeving waarin zeer respectvol naar alle ervaringen en perspectieven wordt geluisterd in de zoektocht om de situatie beter te begrijpen.
6) Tolerantie van onzekerheid: open luisteren en samen zoeken staan centraal zonder dat de agenda en de uitkomst van een gesprek vooraf vastliggen.
7) Flexibiliteit en mobiliteit: hulpverleners stellen zich in op de veranderende noden van de cliënt en zijn omgeving en idealiter vindt een Open Dialogue bijeenkomst plaats in de thuiscontext. (Vanheule, S. 2016)

Netwerkbijeenkomsten volgens Open Dialogue worden vorm gegeven aan de hand van 12 sleutelelementen waarbij de reflectiemomenten tussen (minstens) 2 begeleiders essentieel zijn (Olson, M., Seikkula, J. & Ziedonis, D. 2014).

Binnen dit PWO is de wens om op 2 jaar tijd in nauwe samenwerking met werkveld en cliënten de stappen voor implementatie voor te bereiden, te analyseren en een vertaling en initiële implementatie te realiseren van de “Open Dialogue” benadering naar de context van minimaal 2 mobiele teams binnen GGZ in Vlaanderen.

Code
PWO Open Dialogue 21
Startdatum
Einddatum
Financieringskanaal
Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek
Projectleider
Expertisecentrum