Onderwijsorganisatienetwerken als motor voor expertisedeling en onderwijsvernieuwing
De school maakt deel uit van een samenleving die continu verandert en steeds complexer wordt. Om te kunnen omgaan met actuele uitdagingen zoals mondialisering, de veranderende opbouw en samenhang van de bevolking, de groei naar een kenniseconomie en technologische ontwikkelingen, is het noodzakelijk dat het onderwijs openstaat voor onderwijsinnovatie, democratisering en samenwerking. Hiervoor is er een shift nodig van een within-school naar een cross-school improvement (Chapman 2014). Onderwijsnetwerken waarbinnen expertise wordt gedeeld, een gezamenlijke aanpak voor maatschappelijke uitdagingen wordt uitgewerkt en gezamenlijke projecten worden opgezet. Ze worden vaak genoemd als sleutel tot succesvolle onderwijsvernieuwingen.
Dit impulsproject wil onderzoeken wat specifieke bouwstenen, uitdagingen en kritische succesfactoren zijn bij de opstart, doorstart en/of duurzame implementatie van (bestaande) onderwijsnetwerken. Vanuit deze kritische analyse wil het impulsproject een netwerkmanagementmethodiek ontwikkelen om onderwijsnetwerken te initiƫren, te begeleiden, te evalueren en hun werking duurzaam te verankeren.
De ontwikkelde netwerkmanagementmethodiek wordt toegepast op 4 praktijkcasussen met een verschillende context. Daarbij onderzoeken we de praktische bruikbaarheid van de netwerkmethodiek voor de leden van het netwerk en de impact op de resultaten van het netwerk.
Op die manier wil dit beschrijvend en ontwerponderzoek bijdragen aan de professionalisering en de duurzame verankering van onderwijsnetwerken als vehikel voor onderwijsinnovatie en expertisedeling onder onderwijsprofessionals.