Praktijkwijzer didactiek STEM en TAAL: een hefboom voor authentiek en kansrijk onderwijs

Nood:
Hoewel STEM en taal essentiële pijlers zijn van onze Vlaamse (kennis)maatschappij, valt er de laatste jaren een dalende trend in het bereikte niveau waar te nemen. Het Vlaamse onderwijs is gemiddeld genomen achteruitgegaan op het vlak van leesvaardigheid en STEM. Om dit tij te keren zetten we in op het vergroten van de taalvaardigheid en van de interesse van de leerlingen voor taal en STEM, twee factoren die in hun samenhang het onderwijs in taal en STEM versterken. 
Doelstellingen
We ontwikkelen praktijkgerichte tools die leerkrachten in het lager en het secundair onderwijs kunnen inzetten ter verrijking van hun taal- en STEM-onderwijs. Deze tools bieden praktijkgerichte ondersteuning bij het opwekken van verwondering (motivatie) voor de inhouden en bij het leggen van causale en referentiële verbanden bij het verwerken van deze inhouden. We werken ook op maat van de individuele leerkracht: een coachingstraject biedt leerkrachten de kans de principes van de Praktijkwijzer heel concreet te vertalen naar de praktijk. 
Doelgroep
Dit PWO-project richt zich op leerkrachten en leerlingen van de derde graad van het lager onderwijs en van de eerste graad secundair onderwijs. Daarbij houden we ook structureel rekening met scholen en klassen die in grote mate bestaan uit anderstalige leerlingen. De ontwikkelde didactische middelen voorzien met andere woorden een grote mate van taalsteun en methodieken rond taalontwikkelend lesgeven. 
Impact: 
Door het simultaan inzetten op STEM en taal vergroten we de kansen van leerlingen in het secundair onderwijs, zeker op het vlak van STEM, maar niet alleen. Door het vergroten van de taalvaardigheid, worden leerlingen niet alleen betere lezers, maar ook betere leerders, en dat geldt voor ieder vak.  
Door het vergroten van de (autonome) motivatie voor STEM en taal creëren we de mogelijkheid voor een groot aantal leerlingen om een bewuste keuze te maken voor een STEM-richting na het beëindigen van de eerste graad SO en om (op lange termijn) te kiezen voor inhouden of vakken die echt aansluiten bij de interesse en motivatie van de leerders, hetgeen een belangrijke voorwaarde is voor studie- en carrièresucces op lange termijn. 

Code
PWO STEMTaal 20 Lim
Startdatum
Einddatum
Financieringskanaal
Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek
Projectleider
Projectmedewerker
Expertisecentrum
Partners
  • Departement Onderwijs en Vorming (BE)
  • Katholieke Hogeschool Vives Zuid (BE)
  • Pedagogische Begeleidingsdienst van het Katholiek Onderwijs, vzw (BE)
  • Spectrumcollege campus Beringen (BE)
  • Vlaamse Overheid (BE)