Professionele leergemeenschappen pre-en inservice leraren in en voor diversiteit  

Het project beoogt het voorbereiden, opzetten en testen van een uniek diversiteits-traject via professionele leergemeenschappen (PLGen) geïnspireerd op een reeds wetenschappelijk geëvalueerde infusiemethode van ‘School zonder Racisme’. Specifiek zullen etnisch-culturele diversiteitscompetenties van in-service leraren, student-leraren en hun begeleiders (mix van bachelor én master) worden gestimuleerd door samenwerking in professionele leergemeenschappen op verschillende niveaus: het niveau van de diverse secundaire scholen; het niveau van de betrokken lerarenopleidingen (UCLL & KU Leuven) en het overkoepelende niveau van samenwerking tussen scholen, lerarenopleidingen, onderzoekers en de professionaliserings-organisatie. Concreet zullen 5 PLGen worden opgezet in etnisch-cultureel heterogene scholen waarin studenten van de lerarenopleiding, hun begeleiders, in-service leraren, directies/coördinatoren en ‘School zonder Racisme’ samenkomen om hun diversiteitscompetenties te versterken.
Binnen de twee betrokken lerarenopleidingen KU Leuven en UCLL worden ook drie PLGen opgezet die lerarenopleiders samenbrengen binnen de eigen instellingen. Overkoepelend komen de verschillende partners ook samen in een PLG om de effecten van dit traject wetenschappelijk te monitoren en te zorgen voor een duurzame verankering van de inzichten en praktijken, ook op beleidsniveau van de lerarenopleidingen.

Code
DEP PLG 21
Startdatum
Einddatum
Financieringskanaal
Vlaamse Overheid - Departement Onderwijs en Vorming
Projectleider
Expertisecentrum
Partners
  • KU Leuven (BE)
  • School Zonder Racisme vzw (BE)