Stuur-je-spel! Neurowetenschap implementeren in onderwijs met een interventie ter bevordering van zelfsturing bij kleuters tijdens doe-alsof-spel
Dit project draagt bij tot een evidence-informed onderwijspraktijk ter bevordering van zelfsturing bij kleuters, met als insteek neuropedagogisch onderzoek betreffende de relatie tussen doe-alsof-spel en de ontwikkeling van zelfsturing.
Hiertoe ontwerpen en evalueren we de interventie Stuur-je-spel die inzet op duurzame professionalisering van leraren door
(1) neurowetenschappelijke kennis en inzicht inzake de ontwikkeling van zelfsturing en doe-alsof-spel te vergroten
(1) de kwaliteit van de speelleeromgeving te verbeteren, met bijzondere aandacht voor interactie leraar-kleuter tijdens doe-alsof-spel
(2) een groeimindset bij leraren te bewerkstelligen
We onderzoeken het effect van Stuur-je-spel op bovenstaande variabelen en op de ontwikkeling van de zelfsturing en de spelkwaliteit van kleuters, in relatie tot hun leeftijd en socio-economische-status. De valorisatie van het project naar de (leraren)opleiding wordt bewerkstelligd.
- Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs VZW (BE)
- KU Leuven - Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen - Gezins- en Orthopedagogiek (OE) (BE)
- LOP Leuven (BE)
- Odisee (HUB) (BE)
- UC Limburg (BE)
- Universiteit van Amsterdam (NL)
- VKS Paal (BE)