een korte beschrijving

Spelen is een kernactiviteit in het leven en in de ontwikkeling van kleuters. Toch blijkt uit onderzoek dat de kwaliteit van het spel in het dagelijkse klasgebeuren vaak niet voldoende hoog is. Niet elk spel bevat dan ook voldoende leerkansen. Vooral bij het spel van kwetsbare kleuters, kleuters met verhoogde zorg, kunnen heel wat vraagtekens geplaatst worden. Kwalitatieve spelbegeleiding door een volwassene kan echter een groot verschil maken voor deze kleuters.  

In dit ‘evidence informed’ begeleidingstraject verkennen we samen met leerkrachten wat de kwaliteit van spel is in hun klas en hoe spelbegeleiding hieraan kan bijdragen. In de samenwerking tussen de hogeschool en het zorgteam van de school wordt een professionaliseringstraject uitgetekend op maat van de noden in de school. Een interne spelcoach neemt de ondersteuning van leerkrachten op om noden van kleuters in spel beter te leren observeren en om spelbegeleidingsvaardigheden flexibel te leren inzetten. Via video-opnames uit de klassen wordt reflectie en leren van elkaar gestimuleerd en omgezet in doelgerichte begeleidingsacties in de klas.  

In een lerend netwerk van spelcoaches uit tien diverse scholen worden enerzijds de bevindingen besproken en anderzijds de expertise omtrent spelbegeleiding en videocoaching verdiept vanuit onderzoek. De focus van de spelbegeleiding ligt op het stimuleren van taal-denken, zelfregulatie en executieve functies, en samenspel. Bijzondere aandacht gaat naar de kracht van rollenspel. Het doel is om kwalitatieve spelbegeleiding structureel een plaats te geven in de brede basiszorg en verhoogde zorg van de scholen.

Dit is één van de acht projecten van Leerpunt over ‘Brede Basiszorg en Verhoogde Zorg’, gefinancierd door Onderwijs Vlaanderen.

Afbeelding met Lettertype, logo, Graphics, tekst

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

Meer info: ilse.aerden@ucll.be

affiche spelcoaches

Spelcoaches in actie: samen bouwen aan betekenisvol spel

Tijdens onze laatste bijeenkomst met de spelcoaches gingen we creatief en reflectief aan de slag rond een centrale vraag: Waarom is het belangrijk om tijd te maken voor spel en spelbegeleiding in onderwijscontexten? Vanuit hun praktijkervaring en expertise werkten de deelnemers aan een gezamenlijke missie: het zichtbaar maken van hun inzichten voor een breder publiek.

In twee inspirerende werkvormen gaven ze vorm aan hun visie. Eén groep ontwikkelde een krachtig filmpje waarin de 3 V’s van spelbegeleiding centraal staan: Verkennen, Verbinden en Verrijken. Deze 3 V’s vormen de basis voor een rijke spelomgeving waarin elk kind tot bloei kan komen.

De andere groep ontwierp een pakkende affiche die het belang van spel en spelbegeleiding voor alle kinderen onderstreept. De boodschap is helder: spel is geen luxe, maar een essentieel onderdeel van leren, ontwikkelen en samenleven.

Deze creatieve output toont niet alleen de betrokkenheid van onze spelcoaches, maar ook hoe praktijk en onderzoek elkaar versterken binnen project Spelkracht. Samen zetten we stappen richting een onderwijswereld waarin spel een volwaardige plek krijgt.

video spelbegeleiding