Bart Peeters ‘Het is niet wat het is’, het volledig refrein is "Het is niet wat het is, het is wat je er mee doet." Wij kunnen een hele beschrijving geven van onze leerlingen en al hun sterke en minder sterke punten, maar het belangrijkste is wat we ermee doen. Als we ons blijven blindstaren op de problemen, loopt alles vast. Het is de kunst om te ontdekken wat je ermee kan doen om zo een verschil te maken voor elk kind in je klas (Lore, 4 lj De Mozaïek).
Ik kies het lied ‘Count on me’ van Bruno Mars. Niet enkel omwille van de , geef toe, fantastische woordspeling, maar vooral omdat het weergeeft hoe waardevol het is om te mogen werken in een omgeving waar er ècht samengewerkt wordt met collega’s en waar je op elkaar kan rekenen. Waar de deuren wijd openstaan wanneer het goed gaat, maar zeker ook wanneer het lastig wordt. Waar de kinderen op je rekenen, elke dag opnieuw. Waar kinderen als volwaardig meetellen (Els, zorgleerkracht De Ark).
Doe mij maar 'Ain’t Got No, I Got Life' van Nina Simone. Onderwijzen doe je met lijf en leden, met hart en ziel, met hoofd, handen en buik, met voeten op de grond, met ogen op de toekomst, met rechte rug en opgeheven kin. Lesgeven, dat is leven hebben, dat is leven geven (Stijn, UCLL- KU Leuven) .
‘Een beetje van dit’ van Vulcano, vat voor mij alles samen, een beetje van alles door elkaar en dan komt alles voor elkaar. Dit voor alle onderdelen die met onderwijs te maken hebben of onderwijs maken (Chris, Matadi Heverlee)
‘Gangsta’s Paradise’ van Coolio is voor mij verbonden met leraar zijn. Het gaat over de uitdagingen in het leven van jongeren die opgroeien in moeilijke omstandigheden. Het nummer benadrukt de kracht van onderwijs om jongeren te helpen betere keuzes te maken ondanks de obstakels waarmee ze geconfronteerd worden (Sarah, leerkracht Nederlands en Engels VTI Leuven).
Mijn eerste reflex: ‘I'm still standing’ van Elton John omdat het me zo aan de lerarenopleiding van GroepT doet denken. De beste hogeschool van het land! (Elke, PXL)
‘Kind & Generous’ van Nathalie Merchant: dit nummer zegt het volgens mij helemaal, wat een leraar kan betekenen voor zijn leerlingen. "I never could have come this far without you" een zinnetje waar elke leraar van droomt dat ze ooit tegen hem zeggen 😉 (Elfride, Leerondersteuner).
‘Rock ‘n’ Roll High School’ - Ramones….doet me denken aan de beste jaren in de lerarenopleiding en ook omdat een school niet alleen een krachtige leeromgeving moet zijn, maar ook een krachtige LEEFomgeving…(Joeri, De Prins, Diest)
‘Ruimtevaarder’ van Kommil Foo, “’t is alleen iets hier vanbinnen, ’t heeft geen zin dat ik ontken, ik voel dat ik een ruimtevaarder ben” (Lies, docent SW).
‘Ge zijt wie ge zijt’ van het geluidshuis, daar dans ik elk jaar met de kindjes op. Hoe je er ook uit ziet, van welke afkomst, dikker/dunner... Maakt niet uit. Je bent perfect zoals je bent! (Juf Barbara,De Ark)
Goede leraren zien het potentieel in elke leerling, ongeacht hun prestaties of achtergrond. Ondanks de grenzeloze mogelijkheden van AI werken leraren vaak met beperkte middelen, maar ze kunnen, net als het koppel in het lied ‘Frankfurt Oder’, Bosse, iets moois creëren uit eenvoudige omstandigheden (Dirk, leraar Duits).
‘Alles is gezegend’, Typhoon. Dat heeft zo’n swüng en hoop in zich. Als leraar kunt ge toch niet anders dan denken dat dat alles goed komt, waarom komt ge anders nog uit uw bed elke dag? (Thelma, leerkracht Esthetica).
‘BIG Dreams’ van blackwave. De titel is eigenlijk een werkwoord voor onderwijs (Gijs, leraar LO, Vilvoorde).
‘Grow – A COLORS ENCORE’ Facesoul. Onderwijs is vallen en opstaan, naar het licht blijven kijken, (zelf-)vertrouwen opbouwen, wandelen met liefde en geloven in groei -groei -groeikracht (Anne, lerarenopleider).
Laat het voor mij dan ‘Starfish and coffee’ zijn van de (kleinste) allergrootste allertijden Prince. Een liedje over een meisje dat genegeerd werd door haar klasgenoten. Maar als je toch interesse toont in iemand die wat afwijkt van de norm, je heerlijk verrassende dingen over een persoon kan leren. Open blik en embrace differences (Saskia, coördinerend directeur SO SG Huis 11).
‘What A Wonderful World’ van Sam Cooke. Elke kleine inspanning appreciëren wetende dat jouw vak alleen maar kan geapprecieerd worden wanneer de hele belevingswereld goed zit. (Suzanne, docent wereldoriëntatie).
‘I’m Gonna Be (500 Miles)’, omdat het een hele weg is om uit te leggen, de wil om te blijven inzetten tot het duidelijk wordt voor lerenden (Jan, Docent Financieel management).
I chose the song ‘To Sir, With Love’, Lulu, because it expresses gratitude to a teacher. The song thanks the teacher for his kindness and guidance, showing how much the students appreciate him for helping them grow and improve their lives. I picked this song because it highlights the true role of a teacher, which is not only to teach but also to shape lives and help students become better people. (Martina, leerkracht Engels HDC)