
Belonging in de kleuterklas
Versterk de groepsdynamiek in kleutergroepen.
Zowel kinderen als leerkrachten vinden het gevoel van ‘belonging’ (erbij horen, samenhorigheid) in de kleuterklas heel belangrijk. Toch blijkt uit onderzoek dat het ondersteunen van de klasdynamiek in de praktijk niet zo gemakkelijk is. Sommige kleuters vinden heel moeilijk aansluiting. Hoe krijg je een goed zicht op de klasdynamiek in jouw klas? Wat maakt dat het moeilijk loopt? Welke rol kun je als leerkracht hierin opnemen? En hoe kun je dat samen met kleuters doen? Hierrond bieden we enkele concrete handvaten om te kijken, te begrijpen en botsingen als leerkansen aan te grijpen.
Leraren, schoolteams, zorgcoördinatoren en zorgleerkrachten binnen kleuteronderwijs.
Caroline Vancraeyveldt
Ik ben gepassioneerd door praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Inhoudelijk zijn mijn projecten samen te vatten onder de topics jonge kind, leerkracht-kindrelatie, moeilijk hanteerbaar gedrag, lerarenopleiding en welzijn. Het doorgronden van deze onderwerpen, het geven van aanbevelingen voor onderwijs en maatschappij, en het duurzaam verspreiden van onderzoeksresultaten geven me daarbij veel voldoening. Het inhoudelijk verdiepen is daarbij mijn kerntaak; het uitwisselen met studenten, onderwijsprofessionals en collega’s mijn motor.
Neem contact op met ons voor een gedetailleerde offerte.