Workshop-1

SimNICU: simulatietraining in begeleiden van rouwende ouders en bevorderen eigen veerkracht

Dennis Demedts, Joeri Vermeulen, Maaike Fobelets (ErasmusHogeschool Brussel)

De verwachting van een kind brengt doorgaans vreugde, maar bij een plotseling verlies ervaren ouders een diep verdriet dat hun leven ingrijpend beïnvloedt. In dergelijke situaties is zorg die zowel empathisch als professioneel is van cruciaal belang. Zorgverleners in de neonatale intensive care unit (NICU) moeten ouders in rouw ondersteunen, terwijl ze ook hun eigen welzijn bewaken.
Er is echter weinig praktijkgericht materiaal over hoe zorgverleners dit effectief kunnen doen. Deze simulatiemodule biedt een oplossing door hen te trainen in het begeleiden van rouwende ouders en het bevorderen van hun eigen veerkracht. Deze workshop zal de ontwikkeling en toepassing van de simulatiemodule toelichten.

Doelgroep: Werkveld en onderwijs

Workshop-2

Inzichten in Simulatieleren: Verwachtingen uit Nederland en Vlaanderen

Sandra Bedaf, Margit Ruis, Luka van Leugenhaege (Fontys Hogeschool, AP Hogeschool Antwerpen)

Hoe kijken studenten, docenten en zorgprofessionals aan tegen simulatieonderwijs? In dit onderzoek hebben we de hopes, fears & expectations van meer dan 250 deelnemers uit Nederland en Vlaanderen verzameld. Deze inzichten bieden een waardevol perspectief op het sentiment rondom simulatieleren en zijn zeer relevant voor de inzet van simulatieleren in de praktijk.
Tijdens onze workshop delen we deze bevindingen en bespreken we de vervolg stappen in ons onderzoek, waaronder focusgroepen met studenten, docenten en zorgprofessionals.

Doelgroep: Werkveld en onderwijs

Workshop-3

S(t)imuleren met imago-versterkende activiteiten (Interreg Vl-Ned StimulanZ)

Eveline Crevits (VIVES)

De zorg- en welzijnssector kampt met een arbeidstekort. Het Interreg Vlaanderen-Nederland project StimulanZ ontwikkelt oriënterings- en belevingsworkshops voor leerlingen secundair onderwijs, om de instroom in zorgopleidingen en de aantrekkelijkheid van zorgberoepen te verhogen. Elke workshop bestaat uit simulaties, gecombineerd met het oefenen van een verpleegkundige handeling. De simulaties vinden plaats in een hoogtechnologische simulatieruimte of in een mobiel simulatielab. In de debriefing wordt gereflecteerd over hun handelen, communicatie, samenwerking en perceptie op zorgberoepen. De ervaringen van de leerlingen worden verzameld en geanalyseerd om inzicht te verkrijgen in hun beleving van de workshops, hun zorgperceptie en toegenomen interesse in zorgberoepen.

Doelgroep: Onderwijs

Workshop-4

VEMS (Visually Enhanced Mental Simulation)

Wim Bouden en Deborah Hilderson (Karel de Grote Hogeschool)

In deze interactieve workshop maken deelnemers kennis met Visual Enhanced Mental Simulation (VEMS), een innovatieve methode die mentale voorbereiding versterkt in complexe zorgsituaties. Aan de hand van uitdagende casussen oefenen verpleegkundigen met de ABCDE-methodiek en leren zij hoe VEMS helpt om kritische denkprocessen te verbeteren. Daarnaast ligt de focus op niet-technische vaardigheden, zoals communicatie, teamwork en situational awareness, die essentieel zijn voor veilige en effectieve zorg. De workshop biedt praktische handvaten en inzichten, klaar om toe te passen in de praktijk. Deze workshop kan het klinisch redeneren versterken en leert hoe simulatie ook zonder high-tech tools krachtige resultaten kan bieden.

Doelgroep: Werkveld en onderwijs

Workshop-5

Acuut Event Debriefing

Wim Bouden | Demi Sprengers | Tinne Gillis (ZAS)

In najaar 2024 zijn we gestart met een implementatie om teams van kritieke diensten op weg te helpen om aan zelfdebriefing te doen, zodat zij volledig zelfstandig een hot debriefing kunnen doen. We willen dit graag toelichten, zodat ook andere ziekenhuizen hier inspiratie kunnen opdoen.

Doelgroep: Werkveld

Workshop-6

Interprofessionele samenwerking in de zorg tussen niveau 4 en 5

Stefan Ponsaerts en Anja Swennen (HBO Verpleegkunde Genk)

Door de toekomstige veranderingen in de gezondheidszorg wordt het steeds crucialer dat zorgprofessionals interdisciplinair moeten samenwerken. HBO verpleegkunde en het Atlascollege hebben hierdoor samen een simulatiesessie met een high-tech pop georganiseerd (SIMMan 3G). 
Een échte primeur voor Vlaanderen!
In deze workshop lichten we de concrete organisatie en werking graag toe. Alsook de toekomstige plannen (dromen) tot uitbreiding met niveau 6 en professionals.

Doelgroep: Onderwijs en werkveld