
Opleiding ‘Voice of Kids: Spreken met het kind in het kader van bemiddeling’
De stem van het kind doet ertoe!
Hoe geef je als professional écht ruimte aan de stem van het kind, wanneer ouders uit elkaar gaan?
Ontdek het in de opleiding Voice of Kids, een praktijkgerichte training speciaal ontwikkeld voor bemiddelaars, hulpverleners en professionals die werken met kinderen in het kader van de scheiding van hun ouders (voor, tijdens of na de scheiding). De opleiding is gestoeld op jarenlange onderzoekspraktijk binnen UCLL, Resilient People.
Deze opleiding reikt je concrete handvaten aan om op een respectvolle en niet-therapeutische manier met kinderen in gesprek te gaan. Je leert hoe je de stem van het kind zorgvuldig integreert in het bemiddelingsproces, altijd met oog voor de relatie met de ouders.
Bemiddelaars, professionals die met kinderen en jongeren werken in het kader van de scheiding van hun ouders.
Algemene doelstelling
De deelnemers leren hoe ze de stem van het kind op een respectvolle, professionele en niet-therapeutische manier kunnen integreren in het bemiddelingsproces bij (v)echtscheidingen, met oog voor het welzijn van zowel het kind als de ouders.
Leerdoelstellingen per opleidingsdag
Dag 1 – Theoretische onderbouwing en voorbereiding
De deelnemer:
• begrijpt de wetenschappelijke basis van kindgesprekken in het kader van bemiddeling;
• kan het stappenplan (flowchart) toepassen voor childfocused of childinclusive werken;
• heeft kennis van de ontwikkelingspsychologische basisprincipes die relevant zijn bij kindgesprekken;
• weet hoe ouders geïnformeerd en voorbereid kunnen worden op de stem van hun kind;
• kan een gepaste terugkoppeling voorbereiden naar zowel ouders als kind.
Dag 2 – Methodieken en gespreksvaardigheden
De deelnemer:
• oefent actief gesprekstechnieken met kinderen binnen een bemiddelingscontext;
• kan op een veilige, open en kindgerichte manier communiceren;
• kent en past methodieken toe die het gesprek met kinderen ondersteunen zonder therapeutisch te worden;
• is zich bewust van zijn/haar rol en grenzen in het kindgesprek.
Dag 3 – Integratie en reflectie
De deelnemer:
• kan reflecteren op de eigen houding en vaardigheden in kindgesprekken;
• maakt de vertaalslag van de opleiding naar de eigen professionele praktijk;
• ontwikkelt een persoonlijk actieplan om childinclusive te werken binnen zijn/haar context;
• herkent valkuilen en aandachtspunten in de toepassing van kindgesprekken.
Dag 4 – Masterclass ‘Wat als…’
De deelnemer:
• herkent signalen van complexe situaties zoals hoogconflictueuze scheidingen, verontrusting of specifieke zorgbehoeften bij kinderen;
• weet wanneer en hoe doorverwijzing nodig is;
• kan gepast handelen binnen strijdkaders of bij weerstand van ouders;
• voelt zich competenter in het omgaan met uitdagende bemiddelingssituaties waarbij de stem van het kind aan bod komt.
- Dag 1: Je maakt kennis met de wetenschappelijke basis van kindgesprekken. Aan de hand van een duidelijke flowchart krijg je zicht op het stappenplan dat je kan volgen bij childinclusive of childfocused werken als bemiddelaar in echtscheiding. Je krijgt een basis ontwikkelingspsychologie en inzage in psycho-educatie voor ouders. Je leert hoe je ouders informeert en voorbereidt op de stem van hun kind alsook hoe je de terugkoppeling naar ouders en kind uitvoert.
- Dag 2: Een praktische dag vol methodieken. Je oefent gesprekstechnieken en leert door te doen. De focus ligt op veilig, open en helder communiceren met kinderen, binnen een bemiddelingskader.
- Dag 3: Integratiedag. Je krijgt tijd om te verdiepen, reflecteren en de vertaalslag te maken naar je eigen praktijk.
- Dag 4: Masterclass: “Wat als…” – we duiken in de complexere situaties: hoogconflictueuze scheidingen, kinderen met een diagnose, signalen van verontrusting, strijdkaders en het inschatten van doorverwijzing.
Reinhilde Christis
Reinhilde is docent UCLL, orthopedagoog en erkend bemiddelaar
Mia Claes
Sociaal werk, coördinator postgraduaat Bemiddeling (UCLL), onderzoek en dienstverlening Resilïent People (UCLL), erkend bemiddelaar (familiale zaken), systemisch counselor, senior trainer Interactie-Academie.
Je volgt in principe alle vier de dagen. Lesdagen zijn van 9u tot 16u30 (met 1u middagpauze en twee koffiepauzes)
Op het einde van de training ontvang je een aanwezigheidsattest.
De erkenning van deze navorming is aangevraagd bij de Federale Bemiddelingscommissie
Voor de 4 dagen betaal je € 499
Lunch, koffie, thee en water is inbegrepen en je ontvangt het lesmateriaal digitaal alsook als handouts.