
Spraak- en Taalontwikkelingsstoornissen (STOS)
In deze vorming gaan we dieper in op Spraak- en Taalontwikkelingsstoornissen (STOS). We staan stil bij wat STOS precies inhoudt en hoe je signalen bij leerlingen tijdig kunt herkennen. Daarbij bekijken we de belangrijke rol van de leerkracht en zorgleerkracht in het detecteren, begrijpen en ondersteunen van deze leerlingen. Deelnemers krijgen praktische handvatten en concrete do’s en don’ts aangereikt om hun klaspraktijk te versterken. We verkennen hoe je binnen de brede basiszorg kan inspelen op de noden van leerlingen met STOS, en welke extra acties mogelijk zijn in het kader van verhoogde zorg.
Na deze vorming heb je meer inzicht in STOS en beschik je over bruikbare strategieën om je onderwijspraktijk beter af te stemmen op de taal- en leerbehoeften van deze leerlingen.
Leraren (in opleiding), zorgcoördinatoren, directies, leerondersteuners, CLB, medewerkers en andere onderwijsprofessionals. Focus ligt vooral op basisonderwijs.
SLC Limburg
medewerker(s) van het SLC Limburg. Het Specifiek Leersteuncentrum Limburg biedt binnen de provincie Limburg leersteun aan leerlingen met een (neuro-)motorische problematiek (type 4), blinde en slechtziende leerlingen (type 6), leerlingen met spraak- en taalontwikkelingsstoornissen en dove en slechthorende leerlingen (type 7) binnen het basis en het secundair onderwijs.
30 EUR