Inhoud

Doelgroep

Directies, leerondersteuners, zocgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, leraren, CLB-medewerkers, PBD, lerarenopleiders, leraren in opleiding en alle andere onderwijsprofessionals.

Doelstellingen

De bachelor-na-bacheloropleidingen Zorgverbreding en Buitengewoon onderwijs van de lerarenopleiding van Hogeschool UCLL samen met de UCLL-expertisecentra ondersteunen jou graag met een dag vol inspiratie, inzichten en concrete, direct inzetbare methodieken.

Programma

Vanaf 09u00: ontvangst

 

09u20 - 10u40: 1 keuze uit:

 

Keynote: Leiderschap in het onderwijs - Stefan Goris
Keynote: Wat als kinderen veel stress hebben? -
Dr. Eva Kestens

Lezing: Een uitdagend beleid door en voor cognitief sterk functionerende leerlingen - Tine Bos

Werkwinkel: Een nieuw sanctiebeleid!? Neen, de basishouding van de leerkracht versterken - Hervé Meykens (UCLL)

Werkwinkel: Denken over vernieuwing in secundair onderwijs - Leen Alaerts, Anne Decelle, Tinne Van Camp & Pascale Janssens (UCLL)

Werkwinkel: Veranderingsprocessen in teams - navigeren naar groei en vernieuwing - Cristina Dalli Cardillo & Katleen Gysen (UCLL)

 

10u40 - 11u10: pauze

 

11u10 - 12u30: 1 keuze uit:

 

Keynote: De traumasensitieve school - Anton Horeweg
Keynote: Kansen creëren voor cognitief talent -
Kim Kiekens

Lezing: Professionele leergemeenschappen - Helene Dedonder

Werkwinkel: Aan de slag met off task gedrag in de klas - Flore Geukens en Zachary Ergish

Werkwinkel: Lerend Netwerk OV1 – intervisie ‘omgaan met moeilijk gedrag’ - Anneleen Swinters & Nadja Vandenbroeck (UCLL)

Werkwinkel: ReflectLeer - zorgbeleid moeilijk hanteerbaar gedrag basisonderwijs - Caroline Vancraeyveldt & Karin Jacobs

  

12u30 - 13u40: middagpauze

 

13u40 - 15u00: 1 keuze uit:

 

Keynote: Moeilijk hanteerbaar gedrag - Inez Vandenbussche
Keynote: Verzet bij leerlingen met autisme: waarom doen ze niet gewoon wat ik vraag? -
Wilfried Peeters

Lezing: Wat heeft kamp Waes (niet) gemeen met veranderingsprocessen op school? - Els Dammekens

Werkwinkel: Connection lost?! Verbinding met kleuters met moeilijk hanteerbaar gedrag - Caroline Vancraeyveldt

Werkwinkel: Praktijkervaringen met emotionele ontwikkeling in het (buitengewoon) onderwijs - Tom Vandries (UCLL)

Werkwinkel: Traumasensitieve bouwstenen voor elke leerkracht - Tine Schellekens

 

15u15: voorziene einde