Welke kinderen worden over het hoofd gezien? Taalontwikkeling bij elk kind
In deze presentatie wordt zeer recent eye-trackingonderzoek voorgesteld waarin is onderzocht welke kinderen meer of minder gezien en betrokken worden bij taalontwikkelende gesprekken in de kleuterklas. TACOS-onderzoeker Thibaut Duthois (UGent) bespreekt onderzoeksgebaseerde inzichten over ongelijkheid in taalontwikkeling en reikt praktische tips aan om talig kwetsbare leerlingen actief te betrekken. Samen bouwen we aan een gelijkwaardige, taalrijke leeromgeving voor elk kind. Het onderzoek gebeurde in de kleuterklas, maar de inzichten reiken verder naar het hele onderwijsveld.
Leraren (in opleiding), zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, directies, leerondersteuners, CLB-medewerkers en andere onderwijsprofessionals. Basisonderwijs en secundair onderwijs.
Thibaut Duthois
Thibaut Duthois is doctoraatsonderzoeker aan het Expertisecentrum Taal, Diversiteit en Leren (Departement Taalwetenschappen, Faculteit Letteren en Wijsbegeerte – Universiteit Gent) en aan de onderzoekgroep Lerarenopleiding en Professionele Ontwikkeling van de vakgroep Onderwijskunde (Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen), onder de supervisie van Prof. Dr. Ruben Vanderlinde, Prof. Dr. Piet Van Avermaet en Prof. Dr. Maribel Montero Perez.
Thibaut behaalde in 2019 zijn diploma lerarenopleiding aan de Arteveldehogeschool en rondde in 2022 zijn master in de pedagogische wetenschappen af aan de Universiteit Gent. Hij deed onderzoek naar de leesmotivatie van nieuwkomers in het onderwijs en publiceerde in 2021 zijn eerste educatieve boek Overhaald. Het is een toegankelijk geschreven verhalenbundel, inclusief een uitgewerkte leermethode.
Zijn doctoraatsonderzoek richt zich op ongelijkheid in taalontwikkeling en taalstimulering van kleuters. Zijn doctoraatsonderzoek maakt gebruik van mobiele eye tracking om de aandachtsverdeling van kleuterleraren te onderzoeken en is deel van het FWO.SBO-project TACOS.
Standaardprijs: 30 EUR
Studenten BNB nemen gratis deel.