In deze vorming leer je niet alleen hoe je Loose Parts Play organiseert in je klas, maar ook wat je kleuters en jijzelf eruit kunnen leren. Je krijgt er antwoord op vragen als: Wat zijn Loose Parts? Hoe bied je ze aan en ruim je ze weer op? Wat doen jonge kinderen dan zoal met Loose Parts? Welke denk- en handelingsschema’s kan je daarin herkennen? Wat betekenen die voor de ontwikkeling van jonge kinderen? En hoe bouw je daar doelgericht op door met het aanbod dat je verder voor hen samenstelt?

Doelgroep

Leraren en schoolteams binnen kleuteronderwijs.

Doelstellingen

Na deze vorming heb je handvaten om

  • Loose Parts Play te organiseren in je klas
  • het spontaan spel van kleuters daarin te interpreteren
  • door te bouwen op het denken en handelen dat vanuit je kleuters komt 
Programma

Voormiddag

  • Wat zijn Loose Parts?
  • Wat is Loose Parts Play?
  • Zelf spelen en mogelijkheden van materialen ontdekken
  • Hoe begin je met Loose Parts Play in je eigen klas?
  • Hoe houd je het binnen de perken?

Namiddag

  • Wat leren kleuters in Loose Parts Play?
  • Hoe herken je dat?
  • Hoe bouw je doelgericht verder op het leren dat je bij je kleuters observeert? 
Datum en locatie (met begin- & einduur)
Locatie in overleg te bepalen
Contact

Hilde Stroobants

Hilde
Stroobants
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Analytisch nummer
5101001000
Interne referentie
ED00155