Let’s dance to the inclusive rhythm: Een onderzoek naar het faciliteren van inclusie d.m.v. specifieke vakkennis bij het leren en onderwijzen van dans bij leerlingen met een verstandelijke beperking

Binnenkort meer kinderen en jongeren met een beperking in 'So you think you can dance Belgium’? Leerlingen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking in het buitengewoon onderwijs (type 2) worden tijdens de les lichamelijke opvoeding (LO) niet altijd op maat uitgedaagd.
Wanneer er dans aan bod komt, wordt zelden aandacht gevestigd op techniek of effectief meetbare vooruitgang Om leerkrachten te ondersteunen in hun dansdidactiek, voorzien we bijscholingen met o.a. een uitgewerkte leerlijn dans. Op die manier versterken we de leerkracht duurzaam, wordt zijn of haar zelfvertrouwen geboost én boeken leerlingen meer leerwinst. Bijgevolg verlaagt de drempel naar (reguliere) vrijetijdsbesteding.
Hierdoor kunnen we weldra zeker genieten van een meer inclusieve 'So you think you can dance'!


 

Code
PWO letsdance 20
Startdatum
Einddatum
Financieringskanaal
Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek
Projectleider
Expertisecentrum
Partners
  • Danskant vzw (BE)
  • Danssport Vlaanderen vzw (BE)
  • KU Leuven (BE)
  • Pedagogische Begeleidingsdienst van het Katholiek Onderwijs, vzw (BE)
  • Sportwerk Vlaanderen (BE)
  • vlaamse overheid - Sport Vlaanderen (BE)