Photovoice in het geïntegreerd traject met anderstalige nieuwkomers

Bij de oriëntering van de jongvolwassen anderstalige nieuwkomers met een vluchtverhaal is het van belang om op zoek te gaan naar hun verborgen talenten en naar de factoren die hun motivatie beïnvloeden. Concreet zien we het ontdekken van (verborgen) talenten en motivatie in een viertal sessies als de opstart van de oriëntering, van waaruit door andere partners vertrokken kan worden in het verder vormgeven van het traject.

 

In ons voorstel werken we met Photovoice. Dat is een methodiek waarin participanten zelf de rol toebedeeld krijgen van co‐onderzoeker. Deze methode geeft rijke ervaringen weer op een waardevolle manier, empowert de participanten en biedt de opdrachtgever uiteindelijk inzicht in de complexe werkelijkheid.

In de kern van Photovoice zit het ineenvloeien van beelden en woorden. De beelden worden verzameld door de participanten op pad te sturen met een fototoestel in de hand. Ze krijgen vooraf een training om zelf rond talenten en motivatie aan de slag te gaan. Nadien worden de foto’s onder woorden gebracht tijdens een groepsgesprek. Volgens Harper (2002) lokken beelden diepere elementen uit van menselijke ervaringen dan louter woorden. Het inzetten van een dergelijke kwalitatieve onderzoeksmethode laat dus toe aan dataverzameling te doen die geschikt is voor maatschappelijk kwetsbare groepen. Het laat hen toe om actief te participeren in het versterken van hun oriëntering door hun verhalen te vertellen, hun stem te laten horen op een niet louter verbale, maar ook visuele, verbeeldende manier (Hannes & Parylo, 2014; Palibroda et al., 2009).

 

We werken met groepen van telkens ongeveer 15 deelnemers in workshops van telkens 2,5 uur. Elk van groepen komt, ideaal gezien, 4 maal samen.

In fase 0 maken we kennis met de participanten en bespreken we het doel van dit traject in het groter geheel van persoonlijke oriëntatie.

In fase 1 zullen we de participanten instrueren in Photovoice, waarna ze concreet aan de slag gaan en foto’s maken over hun talenten en wat hen al dan niet motiveert. De begeleiders van de Photovoice zorgen ervoor dat de deelnemers komen tot een selectie van hun foto’s.

In fase 2 brengen de begeleiders van de Photovoice de participanten samen in focusgroepen, waar ze hun foto’s en bijhorende ervaringen met de groep delen. Samen komen we tot een gestructureerde selectie van foto’s en bijhorende quotes die vorm geven aan hun (verborgen) talenten en motivatie.

In fase 3 bespreken we hoe we naar buiten komen met het materiaal uit het onderzoek en bepalen we verdere stappen voor de uitbouw van een verder traject op maat van elke participant in dit geïntegreerde traject.

Code
OPA GT photovoice 21
Startdatum
Einddatum
Financieringskanaal
OCMW Leuven
Projectleider
Expertisecentrum
Partners
  • Stad Leuven - Divers Leuven Vzw (BE)