Quantum Doodle : “Dat hangt er vanaf”

Dit onderzoeksproject brengt informatietechnologie – digitale tweelingen – uit de industrie naar de zorgsector. Het ontwikkelt een oplossing voor een uitdaging in de bijzondere jeugdzorg. Dit geeft het project een focus ( haalbaar en concreet) terwijl die uitdaging representatief is voor het werkveld ( ruime toepasbaarheid).
1) Vraag vanuit de praktijk
De bijzondere jeugdzorg staat voor belangrijke uitdagingen aangaande personeelsplanning en afstemming aan de zorgnoden binnen die sector waarbij velerlei praktische en budgettaire beperkingen in beeld komen. Het blijkt bijzonder moeilijk om de personeelsplanning zo uit te werken dat elk kind op tijd op verplichte en vrijetijdsafspraken aanwezig kan zijn. Die uitdaging vergt bijsturing tot op het laatste moment (bv. wanneer een begeleider vaststelt dat het kind ziek is) en gebruikmaking van al de betrokkenen zelf (die weten wat er echt aan de hand is).
2) Oplossing
Quantum Doodle geeft alle betrokkenen een digitale tweeling/assistent. In een samenspel creëren die een geüpdatet totaalbeeld van wat er zal gebeuren (denk aan een simulatie van de recentste planning). Iedere digitale assistent monitort dit beeld en, als er conflicten, opportuniteiten, tekorten, verschuivingen voorspeld worden, ondersteunen de tweelingen de aanpassing van de planning. Hierbij behoudt de mens alle controle; tweelingen tonen mogelijkheden en voorspellen wat de menselijke keuzes zullen bewerkstelligen.
3) Onderzoeksvragen
HetHet project onderzoekt hoe dit in de praktijk kan gebracht worden. Dit omvat aspecten zoals ‘sensors’ waarmee digitale tweelingen informatie verkrijgen over hun fysische tweelingen (bv. gps die aangeeft dat het kind aan de voetbaltraining meedoet). Daarmee wordt administratie gereduceerd (minimale manuele data-invoer).
Meer fundamenteel is de nodige expressiviteit ondersteunen. Zoals Quantum Doodle aangeeft coördineren de tweelingen activiteiten door middel van doodles waarbij de input genuanceerdere informatie omvat en zelfs toelaat om – grotendeels geautomatiseerd – na te gaan wat er mogelijk is (bv. andere plannen aanpassen als een dringend probleem zich voordoet). Het project laat toe (en automatiseert voor de kleinere aanpassingen) wat mensen vandaag zelf al doen (maar alleen voor ernstige verstoringen).
Tot slot, zorgt het project voor privacy door top-level design: het zal duidelijk zijn voor alle gebruikers hoe dit gebeurt (en er zullen keuzemogelijkheden zijn).

Code
PWO Quantum Doodle 21
Startdatum
Einddatum
Financieringskanaal
Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek
Projectleider
Expertisecentrum
Partners
  • Atelier Alternatief (BE)
  • BDO Belgium (BE)
  • BaseN Corporation (FI)
  • Cubigo (BE)
  • De Oever vzw (BE)
  • Diverge (BE)
  • KU Leuven (BE)
  • Salvator Welzijnscentrum (BE)
  • VITO (BE)