SBO Gameable
Het SBO GAM(E)(A)BLE project voert interdisciplinair strategisch onderzoek naar de vervagende grenzen tussen gamen en gokken bij tieners.
De grenzen tussen gaming en gokken vervagen steeds meer in (online) games populair bij kinderen en jonge tieners. Door het groeiende aantal vormen van gokelementen in deze games, zoals bijvoorbeeld gokautomaten waarbij men functies kan winnen om verder te gaan in het spel, neemt de bezorgdheid toe dat minderjarigen steeds meer worden blootgesteld aan gokken. Daarenboven bestaan er nu nieuwe vormen van onlinegokken waarbij geen geldbedragen nodig zijn. Deze ontsnappen vooralsnog aan de wettelijke en reglementaire controle. Nochtans zijn de kenmerken van deze spelen en de gokelementen erin vergelijkbaar met het echte gokken en zetten zij evenzeer aan tot spelen of tot ermee blijvend door te gaan.
Het risico dat deze groep opkomende ‘gesimuleerde gokspellen’ vormen wordt vaak onderschat want ze zitten als het ware 'vermomd' ingebakken in games en apps die maatschappelijk aanvaard worden. Het ontbreken van een wettelijke toetsing en de toenemende normalisering van gokken versterkt dit. Er is met name een wetenschappelijke urgentie om de vroege blootstelling aan gesimuleerde gokactiviteiten te bestuderen. Zeker omdat gokgedrag hierdoor al op heel jonge leeftijd begint. Dit onderzoek wil dan ook handvatten creëren (o.a. wettelijk, screenend, adviserend, pedagogisch) gericht op vroeg-adolescenten en hun omgeving, zeker omdat ander onderzoek reeds aangaf dat echt gokken (met geld) een voorspeller is van later gokgedrag.
- KU Leuven (BE)
- UZ Leuven (BE)
- Universiteit Gent (BE)