Value and Attitudes Education for Inclusive Europe

Naast de verschillende vakken hebben alle leraren de plicht om hun leerlingen, waarden en normen bij te brengen voor een positieve houding ten opzichte van leven en samenleving. Onderwijs voor waarden en attitudes is van cruciaal belang voor de samenleving en het individu, die aan de basis staan van elk nationaal onderwijssysteem, ook die in EU-landen en kandidaten. De EU is gebaseerd op de Europese waarden: respect voor de menselijke waardigheid en mensenrechten, vrijheid, democratie, gelijkheid en de rechtsstaat. Maar hebben we allemaal dezelfde Europese waarden, zoals we beweren, en zijn we toegewijd om ze te respecteren? Enkele lokale benaderingen van de migranten en vluchtelingencrisis bewijzen dat het antwoord nee is. Is het mogelijk voor mensen die tot verschillende landen behoren of culturen om deze waarden op verschillende manieren te interpreteren? Is er een manier om nepnieuws tegen te gaan en extremistische propaganda? Is er een manier om ervoor te zorgen dat we in Europa allemaal dezelfde waarden respecteren en op dezelfde manier begrijpen? Wij zijn van mening dat het antwoord in het onderwijs ligt en een transnationale samenwerking op Europees niveau impliceert. Er zijn 5,7 miljoen leraren in EU-landen, en zij zouden een enorme impact kunnen hebben op de integratie van waarden, maar alleen als ze gemakkelijk zouden kunnen samenwerken. Om al deze redenen stellen we voor om een Europese gemeenschap van leraren op te richten.

Code
ERA VAEFIE 19
Startdatum
Einddatum
Financieringskanaal
Erasmus
Projectleider
Projectmedewerker
Expertisecentrum
Partners
  • Asociatia Institutul Geogebra Botosani (RO)
  • Eurinnet (IT)
  • Justus Liebig Universitat Giessen (DE)
  • Muzeul Judetean Botosani (RO)
  • Paydas Egitim Kultur Ve Sanat Dernegi (TR)
  • Smashing Times Theatre Company Limited (IE)