Maai Huyse en Caroline Moons zijn onderzoekers bij expertisecentrum Education & Development en docent aan de lerarenopleiding van UCLL. Ze lanceren een brochure én een reflectiemodel waarmee je je kennis over het vormgeven van de leeromgeving uitbreidt.
Het onderzoek
In hun onderzoek zijn ze in een eerste fase aan de slag gegaan met vier ontwerpduo’s van telkens een derdejaarsstudent en haar mentor/klasleraar in de praktijk. Via die ontwerponderzoeken en een breed literatuuronderzoek vonden ze 3 designprincipes voor het vormgeven van de ruimte in relatie tot onderwijsvisie:
- interactie en uitwisseling in relatie
- actief spelend leren
- welzijn
In een tweede fase werkten ze samen met drie casusscholen, die zich elk in een ander stadium van het transformatieproces van hun schoolomgeving bevinden om de design principes verder uit te werken in enerzijds het Integratiemodel onderwijsomgeving en -visie en anderzijds de Reflectietool onderwijsomgeving en -visie.
De helderheid, toepasbaarheid en volledigheid van het model en de tool werden onderzocht in focusgesprekken met de casusscholen. Op basis daarvan werden het model en de tool geoptimaliseerd en beschikbaar gemaakt voor het brede onderwijsveld in een gebruiksvriendelijke brochure.