Chemische reacties en reactiesoorten onderzoeken met behulp van een onderzoek- en ontwerpcyclus
We presenteren in 6 hoeken telkens 10 experimenten waarbij instructies de leerlingen aanzetten om op een zelfstandige manier een onderzoek- en/of ontwerpcyclus te doorlopen.
Onze studenten lerarenopleiding chemie OF2 stellen de proeven voor en geven tips hoe leerlingen met de instructies aan de slag kunnen gaan. Studenten tonen voorbeelden hoe uitgevoerde onderzoeken en onderzoeksprojecten gepresenteerd kunnen worden in de klas.
Leraren secundair onderwijs voor chemie, natuurwetenschappen tweede en derde graad SO.
Aanreiken van voorbeelden om volgende STEM-minimumtermen te bereiken binnen tweede en derde graad chemie/wetenschappen:
- De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en om vragen te beantwoorden.
- De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.
- De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid meetinstrumenten en hulpmiddelen.
De onderzoeken/onderzoeksprojecten zijn gekoppeld aan de leerinhouden over chemische reacties en chemische reactiesoorten:
- het chemisch evenwicht
- neerslag- en gasontwikkelingsreacties
- zuur-basereacties: buffers, titraties, zuur-base-indicatoren
- redoxreacties: eenvoudige redoxreacties, spanningsreeks, galvanische cellen, elektrolyse
- reacties in de organische chemie: bereidingen, identificaties, kunststoffen
De studenten stellen volgende onderzoeken voor:
- Omkeerbare reacties
- Verstoring van het evenwicht
- Invloed van temperatuur op het evenwicht NO2/N2O4
- Neerslagreacties waarnemen
- Identificatiereacties van onbekende oplossingen met behulp van neerslagreacties
- Invloed van temperatuur op het chemisch evenwicht
- Invloed van concentraties op de evenwichtsreactie: Fe3+/Fe-complex
- Zuur-basegedrag van zouten in water
- Experimenteel de Kz en Kb-waarde bepalen
- Bereiding van bufferoplossingen
- Bereiding van bufferoplossingen op microschaal
- Werking van een buffer
- Buffermengsels en buffercapaciteit
- Identificatie van een buffermengsel
- Eigenschappen van buffermengsels
- Studie van een buffermengsel in een nunclonschaal
- Bepaling van de zuurgraad van tafelazijn
- Bepaling van de zuurgraad van tafelazijn op microschaal
- Verloop van een zuur-basetitratie volgen met de pH-meter
- Een zuur-basetitratie met zuur-base-indicator
- Verloop van een zuur-basetitratie volgen met een temperatuursensor
- Verloop van een zuur-basetitratie volgen met een geleidbaarheidssensor
- Puzzeltitratie
- Werking van zuur-base-indicatoren
- Zuur-base-indicatoren maken
- Rode koolsap gebruiken als zuur-base-indicator
- Meting van de zuurgraad met indicatoren
- Meting van de zuurgraad op microschaal
- De werking van rode koolsap als zuur-base-indicator op microschaal
- Organische stoffen identificeren
- Kunststoffen identificeren
- Oxidatoren en reductoren
- De sterkte van oxidatoren en reductoren
- Bepaling van vitamine C met een redoxtitratie
- Bepaling van vitamine C met een redoxtitratie: methode2
- Permanganometrie
- Redoxreactie tussen kaliumpermanganaat en zoutzuur
- Redoxreactie tussen kaliumpermanganaat en kaliumjodide in basisch milieu
- Redoxreactie tussen koper en salpeterzuur
- De redoxreactie tussen koper en salpeterzuur op microschaal
- De oxidatie van koper
- Het bouwen van een batterij
- Het bouwen van een batterij op microschaal
- Elektrolyse
- De daniëll-cel
- De spanningsreeks van metalen
- De spanningsreeks van niet-metalen
- Het bouwen van een waterstofgasgenerator
- De spanningsreeks van niet-metalen op microschaal
- De spanningsreeks van metalen methode2
- Recycleren van bioplastics
- Het maken van een eigen bioplastics
- Het inductief effect
- Het inductief effect op microschaal
- Fysische en chemische eigenschappen van organische verbindingen
- De zuursterkte van carbonzuren
- Het maken van een eigen zonnecel
- Onderzoek op parameters die de werking van een eigen zonnecel beïnvloeden
- Nucleofiele substitutiereacties
- De zuursterkte van carbonzuren op microschaal
Filip Poncelet
Docent chemie lerarenopleiding bachelor secundair onderwijs en praktijkonderzoeker-dienstverlener voor vakdidactiek chemie, natuurwetenschappen en STEM bij het expertisecentrum Art of Teaching.
Verantwoordelijke www.chemieleerkracht.be.
Bij de navorming ontvang je een syllabus met de inhoud van de navorming. Je ontvangt ook alle links van de bookwidgets waarin de projecten zijn uitgewerkt.
Standaardprijs: 105 euro, inclusief maaltijd.
Kan je er fysiek niet bij zijn? Dan is het mogelijk om de digitale syllabus te bestellen voor 55 euro (zie inschrijfformulier).