We presenteren in 6 hoeken telkens 10 experimenten waarbij instructies de leerlingen aanzetten om op een zelfstandige manier een onderzoek- en/of ontwerpcyclus te doorlopen.

 

Onze studenten lerarenopleiding chemie OF2 stellen de proeven voor en geven tips hoe leerlingen met de instructies aan de slag kunnen gaan. Studenten tonen voorbeelden hoe uitgevoerde onderzoeken en onderzoeksprojecten gepresenteerd kunnen worden in de klas.

Doelgroep

Leraren secundair onderwijs voor chemie, natuurwetenschappen tweede en derde graad SO.

Doelstellingen

Aanreiken van voorbeelden om volgende STEM-minimumtermen te bereiken binnen tweede en derde graad chemie/wetenschappen:

  • De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en om vragen te beantwoorden.
  • De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.
  • De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid meetinstrumenten en hulpmiddelen.
Programma

De onderzoeken/onderzoeksprojecten zijn gekoppeld aan de leerinhouden over chemische reacties en chemische reactiesoorten:

  • het chemisch evenwicht
  • neerslag- en gasontwikkelingsreacties
  • zuur-basereacties: buffers, titraties, zuur-base-indicatoren
  • redoxreacties: eenvoudige redoxreacties, spanningsreeks, galvanische cellen, elektrolyse
  • reacties in de organische chemie: bereidingen, identificaties, kunststoffen

 

De studenten stellen volgende onderzoeken voor:

  1. Omkeerbare reacties
  2. Verstoring van het evenwicht
  3. Invloed van temperatuur op het evenwicht NO2/N2O4
  4. Neerslagreacties waarnemen
  5. Identificatiereacties van onbekende oplossingen met behulp van neerslagreacties
  6. Invloed van temperatuur op het chemisch evenwicht
  7. Invloed van concentraties op de evenwichtsreactie: Fe3+/Fe-complex
  8. Zuur-basegedrag van zouten in water
  9. Experimenteel de Kz en Kb-waarde bepalen
  10. Bereiding van bufferoplossingen
  11. Bereiding van bufferoplossingen op microschaal
  12. Werking van een buffer
  13. Buffermengsels en buffercapaciteit
  14. Identificatie van een buffermengsel
  15. Eigenschappen van buffermengsels
  16. Studie van een buffermengsel in een nunclonschaal
  17. Bepaling van de zuurgraad van tafelazijn
  18. Bepaling van de zuurgraad van tafelazijn op microschaal
  19. Verloop van een zuur-basetitratie volgen met de pH-meter
  20. Een zuur-basetitratie met zuur-base-indicator
  21. Verloop van een zuur-basetitratie volgen met een temperatuursensor
  22. Verloop van een zuur-basetitratie volgen met een geleidbaarheidssensor
  23. Puzzeltitratie
  24. Werking van zuur-base-indicatoren
  25. Zuur-base-indicatoren maken
  26. Rode koolsap gebruiken als zuur-base-indicator
  27. Meting van de zuurgraad met indicatoren
  28. Meting van de zuurgraad op microschaal
  29. De werking van rode koolsap als zuur-base-indicator op microschaal
  30. Organische stoffen identificeren
  31. Kunststoffen identificeren
  32. Oxidatoren en reductoren
  33. De sterkte van oxidatoren en reductoren
  34. Bepaling van vitamine C met een redoxtitratie
  35. Bepaling van vitamine C met een redoxtitratie: methode2
  36. Permanganometrie
  37. Redoxreactie tussen kaliumpermanganaat en zoutzuur
  38. Redoxreactie tussen kaliumpermanganaat en kaliumjodide in basisch milieu
  39. Redoxreactie tussen koper en salpeterzuur
  40. De redoxreactie tussen koper en salpeterzuur op microschaal
  41. De oxidatie van koper
  42. Het bouwen van een batterij
  43. Het bouwen van een batterij op microschaal
  44. Elektrolyse
  45. De daniëll-cel
  46. De spanningsreeks van metalen
  47. De spanningsreeks van niet-metalen
  48. Het bouwen van een waterstofgasgenerator
  49. De spanningsreeks van niet-metalen op microschaal
  50. De spanningsreeks van metalen methode2
  51. Recycleren van bioplastics
  52. Het maken van een eigen bioplastics
  53. Het inductief effect
  54. Het inductief effect op microschaal
  55. Fysische en chemische eigenschappen van organische verbindingen
  56. De zuursterkte van carbonzuren
  57. Het maken van een eigen zonnecel
  58. Onderzoek op parameters die de werking van een eigen zonnecel beïnvloeden
  59. Nucleofiele substitutiereacties
  60. De zuursterkte van carbonzuren op microschaal
Lesgever

Filip Poncelet

Filip
Poncelet
docent
Hogeschool UCLL

Docent chemie lerarenopleiding bachelor secundair onderwijs en praktijkonderzoeker-dienstverlener voor vakdidactiek chemie, natuurwetenschappen en STEM bij het expertisecentrum Art of Teaching.
Verantwoordelijke www.chemieleerkracht.be.

Praktische info

Bij de navorming ontvang je een syllabus met de inhoud van de navorming. Je ontvangt ook alle links van de bookwidgets waarin de projecten zijn uitgewerkt.

Datum en locatie (met begin- & einduur)
UCLL Campus Diepenbeek
Prijs

Standaardprijs: 105 euro, inclusief maaltijd.

Kan je er fysiek niet bij zijn? Dan is het mogelijk om de digitale syllabus te bestellen voor 55 euro (zie inschrijfformulier).

Contact

Filip Poncelet

Filip
Poncelet
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Interne referentie
AT00048