
Fiscale Club - E-facturatie 2026: uw praktische gids
Waarom dit seminarie?
Vanaf 1 januari 2026 moet elke btw-plichtige onderneming in België gestructureerde, elektronische facturen uitwisselen via het Peppol-netwerk voor B2B transacties; een pdf mailen is dan niet meer genoeg. De overstap vereist aangepaste software, nieuwe processen én een foutloze btw-verwerking. Dit seminarie fungeert als praktijkgids zodat u comfortabel operationeel klaarstaat tegen 2026.
Wat mag u verwachten?
Wetgeving |
De verplichtingen per belastingplichtige en per transactie. Wat valt binnen en wat valt buiten het mandaat? Wat brengt de toekomst? |
Peppol-flow |
Hoe werkt peppol, registratie met ondernemingsnummer, rol van gecertificeerde service-providers (Access Points) en mogelijks complexere situaties/opzet |
Peppol-factuur |
Peppol BIS Billing, de verplichte velden, hoe lees ik een factuur en waarom zou ik moeten lezen? |
Proces impact |
Integratie met ERP/boekhouding, automatisering, hybride scenario’s papier + e-factuur, archivering & bewaartermijnen, opleiding en documentatie, mogelijke risico's |
Veiligheid |
Hoe het Peppol-netwerk fraude voorkomt en authenticiteit, integriteit, versleuteling & continuïteit van de factuurstroom garandeert |
Roadmap |
Hoe bereid ik mijn klanten of mezelf voor? Hoe en over welke verwachtingen communiceer ik best met klanten en leveranciers? |
Veel gestelde vragen die we behandelen
- Wat is het verschil tussen een ‘gewone’ en een gestructureerde e-factuur?
- Voor welke B2B-transacties geldt géén verplichting en wat als ik enkel B2C factureer?
- Mag ik nog papieren facturen parallel gebruiken en onder welke voorwaarden?
- Hoe verifieer ik of mijn zakenpartner al over een Peppol-ID beschikt?
- Welke stappen doorloop ik als mijn leverancier of klant niet klaar is op 1 januari 2026?
- Bestaan er fiscale stimuli of subsidies om de omschakeling te financieren?
- Je hebt de gelegenheid om je vragen voor te leggen aan de spreker vóór of tijdens het seminarie.
Jelle Heyvaert
Het webinar wordt in real time aangeboden op de voorziene datum en tijdstip. Nadien zal het webinar via een weblink nog drie weken te raadplegen zijn.
€ 75 (alumni: €70 - studenten: € 15) (vrij van BTW: Art. 44§2-4° WBTW).
Je kan voor deze navorming een tegemoetkoming aanvragen bij de kmo-portefeuille (UC Leuven, DV.O103479) en/of bij liberform.
Attestering
Erkenningsnummer ITAA: A0013/2009 - 2 uur permanente vorming.
Indien je je ITAA-nummer opgeeft in je deelnemersaccount, voorzien we in een elektronische attestering bij het ITAA. De gevolgde uren permanente vorming worden dan automatisch in het elektronisch jaarverslag opgenomen, waardoor je dus zelf geen aanvraag hiervoor moet indienen bij het ITAA.
Ongeveer drie weken na het live webinar, ontvang je het desgevallende aanwezigheidsattest per e-mail. In dit kader is het van belang om de aandachtscontrole en de afsluitende toets gedurende het webinar te beantwoorden.