Schrijfdidactiek in balans
Taalbeschouwelijke basiskennis integreren in je lessen
Wil jij je schrijfonderwijs versterken door aandacht voor taalbeschouwing in te bouwen in je schrijfdidactiek? In deze navorming tonen we je een didactisch model en uitgewerkte lesscenario's om je schrijfonderwijs te versterken door extra aandacht te besteden aan taalbeschouwing in verschillende fasen van het schrijfproces.
Leraren derde graad basisonderwijs en Leraren Nederlands eerste graad secundair onderwijs.
Kennismaking met een didactisch model en lesscenario's om taalbeschouwing in te bouwen in verschillende fasen van het schrijfproces.
Schrijven is en blijft een moeilijke vaardigheid voor leerlingen. In deze navorming tonen we je een didactisch model en uitgewerkte lesscenario's om je schrijfonderwijs te versterken door extra aandacht te besteden aan taalbeschouwing in verschillende fasen van het schrijfproces. We gaan in op verschillende werkvormen en activiteiten waarmee je taalbeschouwing op een functionele manier kan binnenbrengen in je schrijflessen. Daarnaast nemen we je mee in de resultaten van de online enquête bij leraren en de corpusanalyse van leerlingteksten waarop deze navorming gebaseerd is. Aan het einde van de sessie krijg je alle lesscenario's. We hopen dat jullie ze in de praktijk willen uittesten.
Sprekers
Kristien Coussement, Anne Decelle, Nele Driessen, Martien Geerts, Hilde Vanbrabant zijn lectoren Nederlands bij BaSO en BaLO en onderzoekers in het project Schrijfbalans.
Je kiest één van beide sessies.
Deze navorming wordt je gratis aangeboden, maar vooraf inschrijven is verplicht.